Romeinen 13 — Wat te doen?

Apologeet.nl

Romeinen 13 — Wat te doen?

Wat moeten we doen met Romeinen 13:1-7

Inleiding

En hier zijn we weer! De laatste aflevering van deze serie. Ik wist dat deze zou komen, en ik heb veel nagedacht over de toepassingen van Roman 13. Ik ben een beetje nerveus om deze video te maken (slechts een beetje). Het meeste van wat we tot nu toe hebben besproken, was in wezen pure theologie en gezond verstand. Maar zodra je andere mensen gaat vertellen wat ze moeten doen … Oh jongen, berg je dan maar!

Christelijk wereldbeeld

Paulus besteedt veel woorden aan hoe wij, als christenen, zouden moeten leven. Het draait allemaal om uitzien naar de eeuwigheid. Jazeker, we leven hier en nu, maar Paulus neemt ons bij de hand en laat ons zien hoe we de wereld moeten bekijken. De manier waarop God ons heeft getransformeerd, zou bijvoorbeeld de manier waarop we naar andere mensen kijken volledig moeten veranderen. Het verandert de manier waarop we naar onszelf kijken, naar onze banen, over hoe we de week doorkomen en zelfs de manier waarop we naar onze regering kijken. Die vernieuwing, die metamorfose die we hebben doorgemaakt tijdens onze wedergeboorte heeft grote gevolgen in ons dagelijks leven.

In Romeinen 13, schrijft Paulus over een enorm moeilijk onderwerp. Dat onderwerp is de overheid. En laten we eerlijk zijn, velen van ons hebben problemen met de dingen die onze regeringen doen. In het licht van ons christelijke wereldbeeld lijken de aardse regeringen echter niet meer zo belangrijk te zijn. Je Koninkrijksburgerschap is enorm veel belangrijker! Je loyaliteit aan de eeuwige God is belangrijker dan wat dan ook!

Een kleine kanttekening, als ik het heb over het christelijke wereldbeeld, kun je ook zeggen judeo-christelijk of bijbels wereldbeeld. Sommigen zullen beweren dat er een verschil is. Dat gezegd hebbende, geloof ik dat we Gods volledige woord moeten nemen en ervoor moeten zorgen dat we het oorspronkelijke Joodse verhaal, de waarheden en de principes moeten toepassen waarop het christelijk geloof was gegrondvest. Ik geloof ook dat er velen zijn die zich niet identificeren met het christendom, maar toch hun vrijheden koesteren. Ik heb atheïsten horen zeggen dat we niet moeten knoeien met onze judeo-christelijke waarden. Het is geenszins dat ongelovigen dom zijn alleen omdat ze niet in Christus geloven. Nee, velen van hen beseffen wat een enorme zegen de judeo-christelijke waarden zijn geweest voor samenlevingen.

In het christelijke wereldbeeld hanteren we niet een soort twee koninkrijken theologie, waarin we zeggen dat het aardse en het hemelse koninkrijk min of meer gelijk zijn. Als we zeggen dat we in beide verantwoordelijkheden hebben, en we proberen beide te behagen. Echt niet! De christelijke wereldbeschouwing houdt vast aan een ‘één Koninkrijk’-theologie. Je loyaliteit, als christen, is aan Jezus Christus! Al onze beslissingen en al onze acties zouden door dit filter moeten gaan waarin we ons afvragen of het God verheerlijkt. “Gaat dat wat ik ga doen of zeggen het koninkrijk van God op bouwen? Zal het liefde voor anderen tonen, zal het de uitbreiding van Gods koninkrijk bevorderen.”

Dit is in de eerste plaats! Een christen zou dit wereldbeeld moeten aannemen. Ik geloof dat Paulus dit met ons probeert te communiceren. Al het andere is inferieur. Het lijkt misschien groot. Over domme wetten kunnen we eindeloos discussiëren. We vechten zelfs met elkaar over deze kwesties. Maar uiteindelijk zijn ze tijdelijk en staan ze het echte Koninkrijk alleen maar in de weg. Het is alsof Paulus wil schreeuwen: “Vermoord elkaar niet over deze zaken! Denk aan Gods koninkrijk, jullie zijn hemelburgers!”

Verandert de wet je wereldbeeld?

Oké, waarom heb ik het christelijke wereldbeeld benadrukt, vraag je je misschien af. Nou, in de vorige aflevering zei ik al dat we de machthebbers niet onnodig moeten provoceren. We hebben echter ook gezien dat zodra de heersers je vertellen om tegen Gods grotere wet in te gaan, we God meer moeten gehoorzamen. Ik hoop dat we het daar allemaal over eens zijn.

Laten we nu eens kijken naar het afgelopen jaar en wat er gebeurde tijdens de onrust rond het virus. Ik heb verschillende christenen ontmoet die niet geschrokken waren van de maatregelen die de regeringen namen. Nee, zeiden ze, het is een daad van je naaste liefhebben door geen handen te schudden, maskers te dragen, 1,5 meter afstand te houden en wat al niet. Maar is dat echt waar?

Sinds wanneer wordt het als liefdevol beschouwd om bij ouderen weg te blijven? Vertellen dat je ze geen knuffel geeft omdat ze dood op de grond kunnen vallen. Let wel, het is niet Ebola waar we het over hebben! Wij leven op Madagaskar waar in 2017 een uitbraak van de longpest sommige delen van het land martelde. Het bereikte zelfs de hoofdstad waar wij juist naar het visumkantoor moesten. Ja, met zo’n plaag kun je maar beter oppassen. Maar om te stellen dat Covid-19 van dezelfde categorie is als de pest of Ebola, is een flagrante belediging voor al die mensen die onder deze vreselijke ziektes hebben geleden. Ik beschouw het als een belediging voor mijn eigen intellect, laat staan voor het intellect van degenen die specialisten zijn op het gebied van gevaarlijke ziekten.

Dus wat zijn de resultaten van deze gekke regels? Duizenden, of misschien wel miljoenen mensen zijn gaan geloven dat de natuurlijke materialistische wereld alles is wat er is. We zien elkaar niet als een kostbare schepping van God. Nee, velen zijn anderen gaan zien als een potentieel gevaar. Een wandelend biologisch wapen.

Zie je, in het christelijke wereldbeeld geloven we dat mensen een lichaam en een ziel hebben. Deze twee zijn intrinsiek met elkaar verweven, ze kunnen niet zonder elkaar functioneren. Door de nabijheid van andere mensen te vermijden, ontkennen we in feite die spirituele kant van ons leven. We richten ons voornamelijk op het fysieke deel zonder er rekening mee te houden dat we daarmee het idee loslaten dat het menselijk leven heilig is omdat we de levensadem van onze Schepper hebben ontvangen. Hij die ons schiep naar Zijn beeld.

We hebben het afgelopen jaar gehoord dat we het natuurlijke kunnen beheersen door afstand te houden, maskers te dragen en fysieke aanraking te vermijden. Met andere woorden, mensen moeten als objecten worden benaderd. Vermijd dat object en je blijft misschien gezond. Net zoals vroeger, toen je moeder zei dat je je handen moest wassen als je de wc-bril van een openbaar toilet aanraakte. Dit gedrag, nee, niet je handen wassen nadat je op het toilet bent geweest, maar mensen vermijden, heeft een directe invloed op het christelijke wereldbeeld.

De christelijke wereldbeschouwing erkent andere mensen, zelfs zieke, oude, jonge en gehandicapte, als kostbaar. Ja, mensen zijn beelddragers van de Allerhoogste. Onze volledige aandacht en genegenheid waard. Jezus gaf het voorbeeld! Hij verwierp het idee dat sommige mensen niet meer geschikt waren om deel uit te maken van de gemeenschap. Hij naderde de melaatsen met open handen, klaar om hen te zegenen. Wist Jezus niet dat melaatsheid besmettelijk kan zijn? Natuurlijk deed Hij dat! Maar Jezus, barmhartig als Hij is, eerde God meer dan de vastgestelde regels. Een regel trouwens, die door God in Leviticus was gegeven, maar genadeloos door het volk werd uitgevoerd. Desalniettemin was deze regel niet in steen gebeiteld, maar bedoeld om uitgevoerd te worden met de belangrijkste regel in gedachten: heb je naaste lief als jezelf.

Dit zijn niet zomaar een paar domme wetten

Zoals ik al zei, geloof ik dat we het christelijke wereldbeeld volledig moeten overnemen. Dat betekent dat zelfs als regeringen gek worden, we niet in paniek moeten raken! Onze ogen zijn op God gericht, toch? Maar toen ik zei dat we elkaar niet moesten bevechten over domme wetten, bedoelde ik niet dat we niets mochten zeggen.

Wat betreft de belasting voor hondenbezitters, die ik in de vorige aflevering als voorbeeld heb gebruikt, is het misschien gepast om kalm te blijven. Maar hoe zit het met de wetten met betrekking tot abortus, euthanasie, het homohuwelijk. Wetten die je vertellen dat je op openbare scholen niet over schepping mag praten of de dag zelfs niet mag beginnen met gebed op dezelfde openbare scholen. Wetten die het mogelijk maken om een bakker voor de rechter te slepen als hij weigert een huwelijksstaart voor een homo-huwelijk te bakken. En zoals gezegd, wetten die je mogelijk een boete of het erger kunnen kosten, wanneer je anderen de hand schudt, te dicht bij iemand anders komt, of wanneer je dat verrekte masker niet draagt. Maskers die overigens alleen de verspreiding van bacteriën voorkomen, omdat de gaatjes niet klein genoeg zijn om een virus tegen te houden. Om een virus te stoppen heb je heel speciale maskers nodig die behoorlijk duur zijn.i

Je weet misschien dat de EK voetbal is begonnen en ik heb gehoord dat supporters alleen naar binnen mogen als ze een negatieve corona-test kunnen laten zien of als ze zijn ingeënt. In Nederland kost een test ongeveer 125 euro… Vaccinaties zijn gratis. Denk er over na! Hoe slim is dat. Dus nu voeren de Nederlanders het systeem van apartheid opnieuw in, alleen deze keer niet op basis van huidskleur, maar op basis van iemands fysieke status.

Dit zijn geen domme wetten in de zin van een hondenbezittersbelasting. Nee, deze wetten nemen vrijheden weg die in het judeo-christelijke wereldbeeld als normaal werden beschouwd. Veel van de wetten in de westerse democratieën waren gebaseerd op het judeo-christelijke wereldbeeld. Nu worden de vrijheden, waarvan wij geloven dat ze door God zijn gegeven als een onvervreemdbaar recht, gebruikt om onze vrijheden weg te nemen. Deze wetten lijken specifiek ontworpen te zijn om de wortels van het judeo-christelijke wereldbeeld weg te snijden. Ze lijken stukjes en beetjes weg te knabbelen en slepen ons uiteindelijk mee in een compleet tegenovergestelde richting. Weg van het klassieke wereldbeeld, naar een humanistische naturalistische kijk op het leven.

Humanistisch Naturalistisch

Wauw! Wacht even! Waar gaat dat over, zegt je?

Je hebt me goed gehoord. We marcheren naar een humanistisch naturalistisch wereldbeeld. Humanisme moet niet worden verward met humanitaire werken. Dit laatste zou door christenen omarmd moeten worden, het eerste ontkend!

Het moderne humanisme beschouwt de mens als uitgangspunt voor serieus moreel en filosofisch onderzoek. Verwar dit humanisme dus niet met het klassieke humanistische denken waarin men nog geloofde dat God het definitieve antwoord was op ethische vragen.

In het moderne seculiere humanisme worden we geroepen te geloven dat het natuurlijke de voorkeur verdient boven alles. Het draait allemaal om mij en hoe ik over dingen denk. Het is deze opvatting die heeft bijgedragen aan de abortuswetten. Wetenschappelijk begint het menselijk leven bij de conceptie. Vroeger was het menselijk leven heilig, maar nu niet meer. Nu kan een moeder om een abortus vragen omdat ze misschien niet tevreden is met het kind, of omdat ze niet voor het kind kan zorgen. Een moeder kan om een abortus vragen omdat ze niet geconfronteerd wil worden met die herinnering aan de verkrachter elke. Het christelijke wereldbeeld handhaaft nog steeds de heiligheid van het ongeboren kind, maar het humanisme leert dat het beëindigen van het leven van een baby niet als moord moet worden gezien, omdat het de gevoelens van de moeder zou kunnen verzachten. Haar eigen hedonistische gevoelens bepalen dus het leven van een ander mens.

Wat zouden we denken van een vrouw die haar tienjarige jongen vermoordde? Dat hangt ervan af, toch? Als de moeder de jongen vermoordde omdat ze het zat was om hard te werken en tegelijkertijd voor de jongen te zorgen. Ze werd er ziek van, ze voelde het elke dag. Ze kreeg bijna een depressie. Nou, ik hoop dat we het er allemaal over eens zijn dat dit verkeerd is! Dus wat is het verhaal rond abortus? Het kind is nog geen persoon; het is maar een klein kloddertje cellen; het is als een parasiet. En ga zo maar door.

Zijn we verrast?

Zijn we verbaasd dat deze wetten in slechts enkele decennia tot stand zijn gekomen? Dat zouden we niet moeten zijn. Zie je, deze wetten zijn slechts symptomen van iets groters. We hebben het onder onze neus laten gebeuren. Het aannemen van deze nieuwe wetten was en wordt nog steeds door veel christenen beschouwd als een rimple in onze vreedzame samenleving. Ja, zo gaat het toch gewoon? We hebben goddeloze heersers en met hen komen goddeloze regels. Wat kan je er aan doen?

Keith Green zong:

“De wereld slaapt in het donker, dat de kerk gewoon niet kan vechten, want het slaapt in het licht.”

Wat wist hij in de jaren 70… En Francis Schaeffer, een enorm slimme filosoof die ook vooral predikte in de jaren 70 en 80. Schaeffer waarschuwde de christenen al voor deze veranderingen! Hebben we geluisterd? Nee, helaas hebben we het door onze vingers laten glippen.

De opkomst van het humanisme was al in de jaren 70 en 80 in volle gang. Veel christenen, toen en ook nu, zijn sterk beïnvloed door deze opvatting. Humanisme, waarin we worden aangemoedigd om onze eigen persoonlijke vrede te ontwikkelen. Een wereldbeeld waarin welvaart gevierd moet worden.

Een klein voorbeeld over ‘persoonlijke vrede’. Onlangs was er een peiling onder Nederlanders. De vraag was of mensen positief waren over de vaccinatie van tieners. De meeste vrijgezellen, mensen zonder partner en kinderen, waren blij met dit idee. Ja! Laten we die tieners vaccineren zodat ik veilig ben waar ik ook ga. Geen verrassing dat de meeste ouders tegen waren, aangezien ze nog steeds een leven leidden waarin persoonlijke vrede moeilijk te bereiken is.

Deze twee dingen, persoonlijke vrede en welvaart, zijn ook volop aanwezig in de hedendaagse kerk.

Wil je voorbeelden? Hoeveel christenen hebben vrijwillig hun deuren gesloten voor bezoekers tijdens de lockdowns en zelfs lang na de lockdowns? Hoeveel christenen zien liever dat iedereen wordt ingeënt zodat ze veilig in hun favoriete supermarkt kunnen rondlopen? Hoeveel christenen spoorden anderen aan om een masker te dragen als ze te dichtbij kwamen? Het gaat allemaal om jouw persoonlijke rust. Ik wil me gelukkig, veilig en comfortabel voelen. Ongeacht de kosten die anderen moeten maken.

Ik heb christenen ook horen zeggen dat ze het niet erg zouden vinden om in quarantaine te gaan, zolang ze hun laptop en smartphone maar bij zich hebben, zolang ze maar vermaakt kunnen worden tijdens hun opsluiting. Andere christenen geven een fortuin uit aan hun honden of katten, maar hebben geen geld om zendelingen te sponsoren. Ze zijn welvarend maar niet bereid om het te delen met hen waar ze geen affiniteit mee hebben. Ik bedoel, die hond zal er zijn als je thuiskomt, toch? Nee! Die zendelingen zullen het zelf wel redden! Moet ik doorgaan, of snap je wat ik bedoel?

Terug naar Gehoorzaamheid

Ik las een opmerking onder één van de videos met de volgende vraag:

[…]hoe zit het met regels die niet tegen Gods regels zijn, maar gewoon neutraal? Bijvoorbeeld (hypothetisch) een wet dat je alleen een rode hoed mag dragen en geen groene hoed. Moet je regels gehoorzamen die je niets immoreels laten doen, maar die gewoon slecht voor je zijn?

Vanuit Bijbels oogpunt kan men niet zeggen dat er zoiets als een neutrale wet bestaat. Regels passen meestal in een groter plaatje van een specifieke samenleving. Is deze samenleving overwegend humanistisch? Dan kun je erop rekenen dat de regels ook in die richting neigen. In het voorbeeld van de rode of groene hoed rijst de vraag waarom men niet vrij is om te kiezen. Niets neutraals daar!

Ik vermoed dat het tweede deel van deze opmerking waarschijnlijk over de maskers gaat. Ze lijken niet immoreel te zijn, maar ze zijn beslist niet goed voor je gezondheid, vooral niet als je bedenkt hoe ze gebruikt worden. Maar nogmaals, het was twee jaar geleden nog ondenkbaar om hele bevolkingsgroepen te dwingen een masker te dragen. Maar nu wordt iedereen voor de gek gehouden door te zeggen dat ze echt tegen virussen werken en dus gaat iedereen ervan uit dat je ze moet dragen. Over persoonlijke vrede gesproken toch?

Ik geloof echt dat christenen moeten opkomen voor de waarheid! Paulus schreef Romeinen niet om van ons regerings-gehoorzamende zombies te maken. In plaats daarvan legde hij specifiek uit wat onze eigenlijke verantwoordelijkheden zijn! We behoren te leven volgens Gods maatstaven. Dat betekent dat we de heilige plicht hebben om regeringen, die doordraven, te weerstaan. Nee, ik pleit niet voor een gewelddadige revolutie! Absoluut niet! We hebben, althans in veel landen, nog steeds juridische manieren om deze veranderingen tegen te gaan. Velen van jullie komen uit democratische landen waar je allerlei mogelijkheden hebt om te staan voor dat wat goed is.

Micha 6:8 zegt:

“Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is. En wat vraagt de HEERE van u anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God.”

Dus zodra je jezelf in een onrechtvaardige situatie bevindt, wordt je er door Micha aan herinnerd om rechtvaardig te handelen! Of in een situatie waarin je geen liefde en barmhartigheid kunt tonen – in het geval van stervende bejaarden die geen bezoek mogen krijgen omdat ze aan Corona zouden kunnen overlijden – heb je de heilige plicht om tegen zulke belachelijke regels in te gaan. En wat dacht je ervan om nederig met je God te wandelen? Hoe kun je nederig wandelen als je in een ander wereldbeeld wordt gedwongen?

Waar sta jij wat betreft Romeinen 13?

Zoals we in de vorige afleveringen hebben gezien, kan Romeinen 13 niet betekenen dat we onvoorwaardelijk moeten gehoorzamen. Dit hoofdstuk is ingebed in een les over het christelijk leven en hoe het te leven. Het is goed om een regering boven je te hebben, maar je christelijke wereldbeeld moet altijd prevaleren! Wanneer de regering de wetten van God negeert, vernietigt zij daarmee haar eigen gezag. God heeft verschillende ambten gegeven om chaos in onze gevallen wereld te voorkomen, maar die zijn in zichzelf geenszins soeverein. Realiseer je dit, als je de regering niet ongehoorzaam mag zijn, dan is diezelfde regering zojuist tot een valse god verheven.

Door de geschiedenis heen zien we dat christenen moreel corrupte regeringen of instituten altijd hebben bestreden. Er is een moment in de tijd waarop het de plicht is van een christen om tegen zijn of haar heersers in te gaan. Dat is niet alleen een plicht, nee, je zou het zelfs als een voorrecht kunnen zien. De reformatie kon alleen slagen dankzij ongehoorzame mensen. Lees en leer van onze geschiedenis en zie wat onze voorouders hebben moeten doormaken om het voor mij mogelijk te maken dit alles zelfs maar te kunnen zeggen en uploaden.

Waar sta je?

Mijn grootste vraag is: waar zijn mijn broeders en zusters in Christus?

Waar zijn de christelijke zakenmensen? Doen ze gewoon hun ding? Meer geld verdienen? Of durven ze zich uit te spreken. Waarom horen we zo weinig Bijbelleraren die zich uitspreken tegen deze onbijbelse ontwikkelingen? Waar zijn de bijbelgetrouwe advocaten om te strijden voor hun broers en zussen die voor de rechter worden gesleept omdat ze weigerdeneen koppel van hetzelfde geslacht te trouwen? Waarom staan de christelijke juristen niet in de frontlinie om de humanistische wetten aan te vechten. Waarom zijn de christelijke politici zo mild in hun mening. Zijn ze bang voor het establishment? Waar zijn de bijbelgetrouwe artsen als het gaat om de kwesties rondom abortus en euthanasie? Zijn ze bang om hun baan te verliezen? Waar ben jij? Waar sta jij in de discussies op de werkvloer? Sta je echt voor Christus en daarmee voor echte vrijheid?

Ik weet dat het moeilijk is! Als zendelingen zijn we afhankelijk van donaties. Ik weet dat sommige van onze supporters me hebben geblokkeerd op sociale media. Ze houden niet van ‘complotdenkers’, zeiden ze. Hoeveel hebben me geblokkeerd en hebben niets gezegd? Ik weet het niet en eerlijk gezegd wil ik het ook niet weten. Betekent dat dat ik moet stoppen met praten over de waarheid? Misschien moet ik beginnen met het maken van video’s over dieren in het wild op Madagaskar? Echt niet! Voor mij is dit de beste manier om iets te doen. Toen we vorig jaar in Nederland waren, kon ik me uitspreken in mijn preken. Ik sprak met individuen probeerde ze weer aan het denken te zetten.

Niets doen is geen optie! Een christen is niet geroepen om het leven voor zijn of haar eigen plezier te leven. De wereld om je heen leert je misschien dat het allemaal om je persoonlijke vrede en materialistische dingen gaat die je gelukkig maken. Als je in zulke termen denkt, moet je jezelf achter de oren krabben en denken: “Ben ik echt een volgeling van Christus? Of zijn de woorden van Titus op mij van toepassing?”

Wat zei Titus 1:16: “Zij belijden dat zij God kennen, maar zij verloochenen Hem met hun werken, aangezien zij verfoeilijk zijn en ongehoorzaam en tot elk goed werk ongeschikt.”

Laatste gedachten

Goed, dit was de laatste aflevering en eerlijk gezegd de moeilijkste om te maken. Opnieuw! Ik pleit niet voor een gewelddadige revolutie. Laat dat heel duidelijk zijn. We hebben genoeg juridische mogelijkheden om gebruik van te maken. Het minste wat je kunt doen, is te leren wat je rechten zijn! In Nederland heeft de overheid bijvoorbeeld niets te zeggen over kerkdiensten. Zij kunnen advies geven over hoeveel mensen je binnen laat en over afstand houden, maar dat is het dan ook, slechts een advies. Ook heeft de overheid in Nederland niet het recht om je te bevelen hoeveel bezoekers je in je huis ontvangt. Het gaat hen niets aan! Het is allemaal gebaseerd op adviezen. Als je deze rechten kent, wordt het veel gemakkelijker om je weg te vinden.

Hoe dan ook, ik kan uren doorgaan over dit onderwerp. Ik denk dat de video al lang genoeg is. Ik ben benieuwd naar jou ideeën, opmerkingen of initiatieven. Laat het me weten in de commentaarsectie hieronder. Overweeg om een account aan te maken op Odysee en daar je opmerkingen te schrijven. Je vindt een uitnodiging voor Odysee in de onderstaande beschrijving. Wanneer je dat accepteert ontvangen we allebei wat gratis LBC. Maar het is ook gemakkelijker voor mij om op Odysee te antwoorden, omdat ik het moeilijk vind om YouTube en Bitchute te openen (slecht internet).

YouTube is sowieso niet mijn favoriete platform. Ik heb net een bericht ontvangen dat ik ge-demonentist ben… Opnieuw! Ik upload alleen naar YouTube omdat ik op die manier misschien wat meer mensen bereik. Het is zeker niet omdat ze vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel hebben staan. Nee, daarvoor moet je echt naar een alternatief platform zoals Odysee.

Ik zal enkele interessante links plaatsen over, wat ik opmerkelijk vond, gebeurtenissen rond de strijd tegen onrechtvaardige wetten en onrechtvaardige beslissingen. Kijk maar eens in de beschrijving van deze video hieronder.

In diezelfde beschrijving vind je manieren om mij te steunen… Dat hoeft niet! Maar ik zou het op prijs stellen!

Oké, zoals altijd, bedankt voor het kijken. De volgende video kan even duren, want de komende weken heb ik het druk met reizen. Laat het me weten als je ideeën hebt over onderwerpen die we kunnen aanpakken!

Gods zegen, en we zien elkaar in de volgende video!


i https://www.thegatewaypundit.com/2021/04/stanford-study-results-facemasks-ineffective-block-transmission-covid-19-actually-can-cause-health-deterioration-premature-death/
https://www.ninefornews.nl/rivm-nanodeeltjes-in-mondkapjes-kunnen-schadelijk-zijn-voor-de-mens/

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: