Apologeet.nl
Romeinen 13 — Mogelijke betekenisWat Romeinen 13:1-7 mogelijk betekend
Inleiding
Soms wil je gewoon even kijken of er meer mogelijkheden zijn dan één. Welkom bij aflevering 4 over Romeinen 13:1-7, waarin we dat dus gaan doen! De tekst onderzoeken om te zien wat het nog meer zou kunnen betekenen. We hebben gekeken naar de geschiedenis en wat onze voorgangers van deze tekst hebben gemaakt. In de laatste aflevering, aflevering drie, hebben we gezien wat deze teksten juist niet kunnen betekenen. Als je deze video’s nog niet hebt bekeken, raad ik je aan dat eerst te doen. Het zal het gemakkelijker maken om deze video te begrijpen. Je vindt de links in de onderstaande beschrijving.De vroege kerk moet overleven
Toen ik nadacht over Paulus mogelijk bedoelde, kwam ik iemand tegen die schreef over de situatie waarin de vroege kerk zich bevond. Christenen zijn niet altijd de favoriet van de heersers geweest. Die vervelende Jezus minnaars die leren dat je van je naaste moet houden. Die mensen die hun dienaren als broeders en zusters behandelen en daarbij de mensen leren dat ze alleen voor God moeten buigen. Nou, je weet wel wat ik bedoel toch? Paulus was zich terdege bewust van het feit dat Jezus Zijn volgelingen vertelde om de wereld in te gaan en het evangelie aan alle naties te prediken. Zou het kunnen dat Paulus zich zorgen maakte dat de kerk sneller zou afnemen dan dat ze kon groeien? Wat bedoel ik? Welnu, de kerk was nog zo jong dat er slechts een handvol kerkleiders waren. Stel je voor dat de heersers, hoogstwaarschijnlijk Nero in die tijd, een campagne tegen de kerk begonnen. Het zou gemakkelijk zijn geweest om dat handjevol leiders op te pakken en de rest zou snel daarna volgen of uit elkaar vallen. Dus toen hij deze brief schreef, rond dezelfde tijd dat Luke Handelingen aan het schrijven was, was hij misschien gewoon tactisch in politiek opzicht. De kleine groep christenen was fysiek niet sterk genoeg om Rome te weerstaan. Ook in de politieke arena hadden ze niet veel te zeggen. Toch zou hun leer over Jezus’ wederkomst gemakkelijk verkeerd begrepen kunnen worden door de keizer. Ik zei al in deel 2 dat Claudius, de vorige keizer, de Joden uit Rome had verdreven omdat hij ze als gevaarlijk beschouwde. Claudius en later Nero beschouwden christenen als een joodse sekte, zodat het vermoeden van revolutie altijd een punt van zorg was in de hoofden van deze mannen. Mogelijk wilden die christenen de regering wel omverwerpen om het koninkrijk van Christus te helpen binnenhalen. Ik zei ‘tactisch’, en daarmee bedoel ik dat Paulus heel goed wist dat christenen God altijd meer zouden gehoorzamen dan mensen. Had hij de tekst zo geschreven dat een heerser niet zou schrikken als hij hem zou lezen? Bedenk dat Paulus deze brief schrijft aan de Romeinen die woonachtig waren in… Jawel, Rome, de zetel van de macht in die tijd. De brief spreekt veel over het hemelse koninkrijk en over moraal die niet hetzelfde was als de moraal die door de machten in Rome werd nageleefd. De kansen waren groot dat, als je zo’n brief naar de Romeinen stuurt, de heersers hem in handen zouden krijgen. En stel je eens voor dat Nero al deze dingen leest. Andere koninkrijken, andere waarden en God boven alles gehoorzamen. Hij zou woedend zijn en alle christenen ter dood hebben veroordeeld. Maar nu komt Nero bij hoofdstuk dertien. Jij en ik begrijpen wel wat God wil. We zullen God boven alle anderen stellen. We begrijpen allemaal dat Nero niet de goeierik in dit verhaal was. Maar Nero (of een van zijn dienaren) leest het en denkt: “Hmmm, die christenen hebben het goed begrepen! Ik ben op deze plek omdat God het heeft verordend… Wat zeg ik! Ik ben God! Die christenen zijn niet zo’n grote bedreiging als ik vroeger dacht. Laten we ze maar niet veroordelen… Nou ja, in ieder geval niet allemaal.”Word niet gestraft omdat je slecht doet
Laten we aannemen dat je een inbreker bent, maar je beweert ook een volgeling van Christus te zijn. Wat voor soort getuigenis zal dat zijn voor de wereld om je heen? Zou het kunnen dat Paulus daadwerkelijk voortborduurt op het thema zoals dat door Petrus in 1 Petrus 4:12-19 is neer gezet? Petrus zegt in vers 15 en 16 (HSV) “Maar laat niemand van u lijden als een moordenaar of dief, of kwaaddoener, of als iemand die zich met de zaken van iemand anders bemoeit. Als iemand echter als christen lijdt, laat hij zich daarvoor niet schamen, maar God in dit opzicht verheerlijken.” Met andere woorden, breng het lichaam van Christus te schande door jezelf te misdragen. Het is niet iets om trots op te zijn als je opgesloten zit voor moord, diefstal of andere duidelijk verkeerde dingen. Maar als je in de gevangenis belandt, of als ze je pijn doen of doden omdat je de werken van Christus deed, kun je je verheugen omdat het tot eer van God is. In navolging van dit thema heeft Paulus ons misschien proberen te vertellen dat we geen domme dingen moeten doen, zoals deelnemen aan rellen of diefstal. Romeinen dertien lijkt in overeenstemming te zijn met de leer van Petrus. Gehoorzaam de regering waar mogelijk, en als je betrapt wordt op het doen van eervolle dingen voor de glorie van God, hoef je je niet te schamen. Uiteindelijk kwamen alle discipelen, behalve Johannes, in de problemen vanwege het werk van de Heer. We hoeven er ons niet voor te schamen. Ze zijn allemaal in de problemen gekomen door het prediken van het goede nieuws. Wat voor erfenis zouden we hebben gehad als alle eerste discipelen van Jezus stierven omdat ze in opstand kwamen tegen regeringen of omdat ze gewoon andere mensen pijn deden. Ik ken een religie die deze erfenis heeft. Laat me je verzekeren, de meeste van de radicale volgers van deze religie zijn ervan overtuigd dat dit gedrag normaal is. Dus rennen ze nog steeds met wapens rond en doen ze precies hetzelfde als hun voorbeelden van vroeger, alleen nu met moderne wapens. Nee, dat was niet het soort religie dat noch Jezus noch Petrus in gedachten had. Paulus begreep dit volkomen en met hen had hij geprobeerd de eerste christenen te laten zien dat ze moesten leven volgens de Koninkrijkswaarden.In de ideale wereld
Iets anders dat in me opkomt is dat Paul dit geschreven zou kunnen hebben met de bedoeling om de ideale situatie in beeld te brengen. We kunnen er allemaal vrij zeker van zijn dat tijdens het leven van Paulus de regerende machten niet zo ‘heilig’ waren, om het maar zacht uit te drukken. Om maar twee heersers te noemen: Herodes en Nero. Moet ik nog meer zeggen? We zien Nero altijd als een totaal gestoorde figuur, maar hij was zeker niet:de enige. De Romeinse keizers hadden de vreemde gewoonte om zich als complete:gekken te gedragen. Als je wat tijd over hebt, zou je eens wat over deze keizers:moeten lezen. Deze heersers trokken zich niets aan van Gods woord. Ze leefden hun leven zonder beperkingen. Het schrijven van Paulus kan onmogelijk betekenen dat hij deze heersers in gedachten had. Deze heersers straften mensen al omdat ze alleen maar in de weg stonden, terwijl ze tegelijkertijd een moordenaar inhuurden om hun tegenstanders te vermoorden. In dat licht klinkt het niet vreemd dat Paul dit schrijft om te laten zien hoe de overheid idealiter zou moeten functioneren. Het zou kunnen.Universele Wet
Het kan ook zijn dat Paulus dit opschreef omdat hij enkele basisregels wilde laten zien die regeringen zouden moeten volgen. We hebben het gehad over deze zogenaamde universele regels in deel 2 van deze serie. Weet je nog dat we het in deel 2 over Thomas van Aquinas hadden? Weet je het niet meer? Geen zorgen, je vindt de link naar dat deel in de beschrijving van deze video Hoe dan ook, Aquinas kwam met het idee dat de universele wetten door God gegeven zijn. Wetten zoals, niet moorden of stelen. Had Paulus dit in gedachten toen hij zei dat boosdoeners gestraft zullen worden door de regerende macht? En om eerlijk te zijn, de meeste heersers straffen moordenaars of dieven. Als ze dat niet zouden doen, zou hun heerschappij vrij snel eindigen, denk ik. Als Paulus deze tekst om die reden heeft geschreven, dan zou dat betekenen dat we de heersers in dat beperkte opzicht moeten gehoorzamen. Dus als de heerser zegt om mensen geen pijn te doen, moet je ze gewoon gehoorzamen.Paulus vertrouwde erop dat de regerende macht niet verkeerd zou doen
Canicus reageerde op mijn laatste video met een interessante gedachte. Laat me hem citeren, want ik denk dat de manier waarop hij zijn gedachten ordent, vrij duidelijk is:@Canicus
Een deel van het probleem met-deze passage dat tot de verscheidenheid aan interpretaties leidt, is:
- Op het moment dat Paulus de Romeinen schreef, had het rijk nog geen-systematische vervolging van christenen ondernomen. [Dit is-juist, want de eerste systematische vervolgingen begonnen rond 67 na-Christus nadat Nero Rome had platgebrand]
- Geen enkele levende-Romeinse keizer had tot nu toe totale aanbidding (als een God) geëist; deze-praktijk was beperkt tot overleden keizers, dus de concillia waren nog niet-begonnen de mensen te terroriseren om het branden van een beetje wierook. Verder-werden christenen nog steeds als joden beschouwd en waren ze vrijgesteld van het-wierook branden voor overleden keizers.
- De Romeinen hadden als-verdediging voor christenen tegen de joden gefungeerd. Het was op dat moment-meer een zegen dan een vloek geweest. [Hoewel we moeten erkennen dat-Pilatus een Jodenhater was, maar hij werd vervangen nadat hij opschudding-veroorzaakte]
- Hij beweert dat de Romeinse autoriteiten-λειτουργοί [Lei-tour-gòi zijn, dienaar van de regering die openbaar werk-doen namens het volk. Dit woord wordt in vers 6 vertaald met dienaren]-van God, wat de betekenis had aangenomen van iemand die een formele rite tot God-uitvoert.
- Vanuit deze context verwacht hij heel aannemelijk dat de-Romeinen goed gedragende mensen niet zouden straffen, ‘waartegen geen wet-bestaat’, zoals hij stelt in Galaten 5.23.
- St. Paulus wordt later-terechtgesteld door dezelfde autoriteiten die hij had geprezen [Hiermee-bedoelde Canicus dat Paulus hen niet prees om hun morele houding, maar hij vond-hen prijzenswaardig voor de goddelijke dienst om wetteloosheid in bedwang te-houden].
Hieruit denk ik dat-St. Paulus heel letterlijk bedoelde dat de christenen niets te vrezen hadden van-de Romeinen. De zware vervolgingen hadden nog niet plaatsgevonden. Ik vermoed-dat zijn kijk op de Romeinse autoriteiten dichter bij de opvatting in 1-Makkabeeën 8 stond met betrekking tot christenen. Hij wist niet, en had geen-reden om te vermoeden, dat Nero christenen zou gebruiken als feestverlichting en-dat keizers spoedig zouden beginnen om aanbidding als goden te eisen terwijl ze-nog leefden.
Slechte interpretaties komen voort uit het vergeten van deze zaken en door een verkeerd beeld van inspiratie. Als iemand deze passage voor X citeert, herinner ik hen eraan: ‘Ja, en diezelfde Romeinse autoriteiten lieten zijn hoofd drie keer stuiteren.’ Het maakt het ook gemakkelijker om beperkingen in de tekst te lezen en er geen misbruik van te maken.
Nieuw leven in Christus
Oké, tot slot wil ik kijken naar de bredere context waarin deze passage is geschreven. Ik weet het, we zouden dat altijd moeten doen, dus laten we het nu doen. Het boek Romeinen kan in drie delen worden opgesplitst:- Doctrine en theologie – hoofdstukken 1-8
- Gods plan voor Israëls– hoofdstukken 9-11
- Het nieuwe leven in Christus – hoofdstukken 12-16