Apologeet.nl
De grootste leugen over de Heilige GeestWat als een van de meest schadelijke ideeën die in de kerk de ronde doen niet over geld of de hel gaat… maar over de Heilige Geest? Wat als ik je zou vertellen dat de leer dat je moet wachten op een dramatische, tweede ervaring om de Geest werkelijk te ontvangen niet alleen een verkeerde lezing van de Bijbel is, maar ook miljoenen christenen in een staat van geestelijke angst heeft gehouden?
Laten we duidelijk zijn. Dit idee—dat vaak een ‘tweede zegen’, in het Engels ‘second blessing’, of de ‘doop van de Heilige Geest’ wordt genoemd—komt vaak voort uit oprechte bedoelingen. Voor veel gelovigen, vooral in Pinkster- en Charismatische tradities, vertegenwoordigt het een krachtige en oprechte ervaring met God. Maar voor talloze anderen heeft de manier waarop dit vaak wordt onderwezen een stille geloofscrisis veroorzaakt.
Mensen worden wijsgemaakt dat je, totdat je een krachtig, emotioneel, misschien zelfs spectaculair moment na je verlossing hebt beleefd, op de één of andere manier incompleet bent—misschien zelfs een soort tweederangs christen, die aan de zijlijn wacht tot de echte kracht zich laat zien. Velen kijken daardoor naar hun eigen leven en denken:
Wat is er mis met mij? Waarom heb ik dat niet gehad?
Persoonlijk heb ik in die positie gezeten. Ik was gedoopt door onderdompeling, maar voelde daarna niet veel spectaculairs in mijn leven. Ik herinner me duidelijk dat ik God de Vader vroeg om me de gave van tongentaal te geven, om me in de Geest te laten vallen en wat al niet meer. Ik had het gevoel dat alle anderen veel beter toegerust waren dan ik. Het was één van de redenen waarom ik besloot om naar een Bijbelschool te gaan—gewoon om meer te leren over God en hoe Hij werkt. Op die manier kon ik leren wat ik moest doen om Zijn tweede zegen te ontvangen. De Bijbelschool was één van de beste dingen die me overkwamen na mijn bekering. En ja, ik leerde ook veel over het werk van de Heilige Geest.
Ik leerde dat de belofte van de Bijbel eigenlijk veel eenvoudiger is en, denk ik, veel mooier. De waarheid is dat de Heilige Geest geen latere beloning is voor de geestelijk verbeterde christen, maar een gegarandeerd geschenk aan elke gelovige op het moment dat hij gered wordt. En in deze video gaan we die bevrijdende waarheid samen ontdekken.
Onrust – Het schadelijke effect van het idee
Waarom zeg ik dat dit idee zo schadelijk is? Omdat het zo persoonlijk is en scheuringen veroorzaakt in de kerk.
Ten eerste lijkt het een soort geestelijke hiërarchie binnen de kerk te creëren. Het verdeelt gelovigen in twee groepen: de ‘haves’ en de ‘have-nots’, ofwel zij die hebben en zij die het niet hebben. Degenen die deze ‘tweede zegen’ hebben gehad, worden vaak gezien als volwassener of sterker in het geloof. Ze worden gezien als geestelijker en dichter bij God. Alle anderen hebben het gevoel dat ze iets essentieels missen. Hierdoor blijft de kerk in twee groepen achter. De ene groep is de trots van de gemeente en de andere groep worstelt met twijfels en onzekerheid—precies het tegenovergestelde van de eenheid die de Geest wil brengen.
Efeziërs 4:3-4
en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede: één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping
1 Korinthiërs 12:13
Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.
Ten tweede zet deze leer de gelovigen onder druk om een ervaring te krijgen of misschien wel te verzinnen. Velen zullen naar conferenties, seminaries, genezingsdiensten en andere bijeenkomsten gaan. Op zichzelf is het natuurlijkgoed om meer studie te doen, maar velen gaan er vooral heen om een emotionele high, een specifiek teken of een spectaculaire gave te ontvangen. Hen is geleerd dat deze ervaring de sleutel zal zijn tot een diepere relatie met God.
En dan, als ze in die specifieke samenkomst zijn, zien ze anderen die deze tweede zegen lijken te ontvangen. Ze zien mensen in de Geest vallen; ze horen mensen in tongen spreken; en ze zien mensen in tranen uitbarsten of lachen. Maar als het hen niet overkomt, kan dat tot twijfel leiden. Ze beginnen aan hun eigen redding te twijfelen en denken:
Als ik echt bij God hoor, waarom geeft Hij me deze ervaring dan niet? Iedereen lijkt het te ontvangen behalve ik!
Het verschuift het fundament van onze zekerheid op gevaarlijke wijze van de vaste rots van Gods Woord naar het drijfzand van onze gevoelens.
Dit is niet alleen een probleem in de charismatische kerken, het gebeurt ook—zij het in een andere vorm—in de traditionele kerken. In de meer calvinistische kerken van Nederland zien we voorgangers die hun gemeenteleden leren dat, tenzij ze een emotioneel moment met God hebben gehad, ze niet tot de uitverkozenen behoren. Dit is de reden dat er zo weinig zijn die daadwerkelijk aan het heilig avondmaal gaan. Ze hebben geen ervaring met de Heilige Geest gehad en, zo denken ze, behoren ze (nog) niet tot de voorbestemden.
Deze obsessie met één enkele gebeurtenis gaat volledig voorbij aan het werk van de Heilige Geest. Zijn aanwezigheid in ons leven is geen eenmalige gebeurtenis; het is een constant, levenslang, veranderend werk. We beginnen met rechtvaardiging door Jezus’ bloed en daarna zal de Heilige Geest ons helpen om meer en meer geheiligd te worden; wanneer we sterven, of wanneer Jezus terugkomt, zullen we verheerlijkt worden. Door deze tweede zegen na te jagen, lopen we het risico dat we de fundamentele wonderen missen die Gods Geest elke dag al in ons doet.
Deze druk, deze verdeeldheid, en deze bezorgdheid is niet wat God heeft gewild voor Zijn kinderen. Laten we naar de bron gaan, en kijken wat de Bijbel eigenlijk zegt.
De Oplossing Deel 1 – De Gegarandeerde Gift
Het onderwijs van de Bijbel over dit onderwerp is verrassend duidelijk en zeer geruststellend. De Heilige Geest is niet iets waar je op moet wachten, naar moet streven of voor in aanmerking moet komen nadat je gelooft. De Schrift leert ons dat de Heilige Geest aan ieder mens wordt gegeven op het moment dat hij of zij in Jezus gelooft. Het is geen tweede stap; het is geen bijkomstigheid; het maakt deel uit van het geschenk van de verlossing zelf.
De apostel Paulus maakt dit duidelijk in Efeziërs 1:13-14. Hij schrijft:
In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte, Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verlossing die ons ten deel viel, tot lof van Zijn heerlijkheid.
Laten we dat eens van dichtbij bekijken, want deze woorden zijn krachtig. ‘Verzegeld’ was in de tijd dat Paulus het gebruikte een juridische en commerciële term. Een zegel betekende drie dingen: Het was van jou, het was authentiek en het was veilig. Als God Zijn Geest in je laat wonen, markeert Hij je als Zijn eigen kind. Hij authentificeert je geloof als echt. En Hij verzekert je tot het einde toe. Dit is geen tijdelijk zegel; het is een permanent teken van Gods eigendom. Ja, Gods Geest is als een merkstift op je witte T-shirt; niet uitwasbaar.
Dan gebruikt Paulus het woord ‘onderpand’. Het Griekse woord, ἀρραβὼν (arrabōn), was een term voor een aanbetaling of een voorschot. Denk hier eens over na: een aanbetaling is niet zomaar een belofte. Het is de eerste aanbetaling van de volledige prijs, een wettelijke garantie dat de rest komt. De Heilige Geest is Gods aanbetaling in ons leven, het eerste voorproefje van de toekomstige heerlijkheid die Hij ons heeft beloofd. Hij is de levende garantie dat God het goede werk zal voltooien dat Hij in jou is begonnen.
En alsof dat nog niet duidelijk genoeg was, maakt Paulus het in Romeinen 8:9 onmogelijk om het verkeerd te begrijpen. Hij zegt,
Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest van God in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.
De logica hier is vrij duidelijk. Paulus zegt niet dat sommige christenen de Geest hebben. Hij definieert wat een christen is. Christen zijn is bij Christus horen en bij Christus horen is Zijn Geest hebben. Deze twee zijn onafscheidelijk. Als je de Geest niet hebt, ben je geen christen. Daarom, als je een Christen bent, heb je de Geest. Het is het kenmerk van elke gelovige.
En nogmaals, wanneer ontvang je Gods Geest? Juist! God geeft je Zijn Geest wanneer je tot Christus komt. Wanneer kwam je tot Christus? Je kwam tot Christus toen je in Hem begon te geloven voor je verlossing. Dus zelfs als je samenkomt in de sterk calvinistische traditie, ben je een christen, niet omdat je een sensationele ervaring hebt gehad. Nee, je bent een christen omdat je gered wilt worden door Christus en Hem gevraagd hebt om dat te doen. De Bijbel leert dat niemand dit zal vragen tenzij de Heilige Geest hem hiertoe aanspoort!
De Oplossing Deel 2 – Hoe zit het met het Boek Handelingen?
Hier komt de grote vraag:
Maar wacht eens even, hoe zit het met het Boek Handelingen? Zien we daar niet dat mensen eerst beginnen te geloven en pas later de Heilige Geest krijgen?
Dat is een fantastische en zeer belangrijke vraag, en het is waarschijnlijk ook waar de meeste verwarring begint.
Ja, in Handelingen zijn er een paar momenten waarop het ontvangen van de Geest gebeurt ná het moment van geloven. We zien het met Pinksteren in Handelingen 2, met de Samaritanen in Handelingen 8 en met de discipelen van Johannes de Doper in Handelingen 19. Maar hier moeten we voorzichtig zijn als we de Bijbel uitleggen. Het is een veelgemaakte fout om een beschrijvend boek te nemen—een boek dat beschrijft wat er op een uniek, historisch moment gebeurde—en het te behandelen als een voorschrijvende tekst, een formule die door iedereen voor altijd herhaald moet worden.
Je moet de context niet vergeten. Handelingen is een overgangsboek. Het gaat over, en documenteert de geboorte van de Kerk en de enorme veranderingen in hoe God omging met de mensheid. Elk van die gebeurtenissen was een eenmalige gebeurtenis in de heilsgeschiedenis, bedoeld om te laten zien dat het Evangelie naar een nieuwe groep mensen ging.
Met Pinksteren was het de uitstorting van de Heilige Geest op Joodse gelovigen, waarmee het Nieuwe Verbond van start ging. In Handelingen 8, toen het Evangelie naar de Samaritanen ging, wachtte de Geest tot Petrus en Johannes kwamen om visueel te bevestigen dat Samaritanen nu ook inbegrepen waren, waardoor de Joodse en Samaritaanse kerk verenigd bleven. In Handelingen 10, toen de Geest op Cornelius en zijn gezin viel, was dat een onweerlegbaar bewijs voor een sceptische Joodse kerk dat Gods verlossing nu ook officieel voor de heidenen was.
Deze gebeurtenissen waren nooit bedoeld als een precieze stap-voor-stap handleiding voor je persoonlijke leven. Het waren fundamentele momenten voor de hele Kerk. Als we iets willen leren over de standaard leer—het normale christelijke leven—moeten we kijken naar de brieven in het Nieuwe Testament, zoals Romeinen, Efeziërs en Korinthiërs. En daar is het onderwijs altijd hetzelfde: de Heilige Geest wordt direct gegeven, en is het gegarandeerde bezit van elke gelovige.
Als je door deze informatie een last van je schouders voelt vallen, doe me dan een plezier en druk op die abonneer-knop. Op mijn kanaal worden dit soort onderwerpen regelmatig besproken en het zou jammer zijn als je die videos moest missen.
De Oplossing Deel 3 – Het Ware Werk van de Geest
Dus, als het krijgen van de Heilige Geest niet een soort tweede ervaring is, wat doet Hij dan eigenlijk wel in onze levens? Het echte antwoord is heel diep en rijk! Zijn werk is geen kortstondige flits; het is een voortdurende, inwonende aanwezigheid die ons van binnenuit verandert.
Ten eerste is de Geest degene die ons verandert zodat we meer en meer op Jezus gaan lijken. Dit wordt ook wel heiliging genoemd. Galaten 5 zegt dat het bewijs van het werk van de Geest niet noodzakelijkerwijs een spectaculair teken is, maar de stille groei van de ‘vrucht van de Geest’: liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Hij is voortdurend aan het werk om onze oude gewoonten af te breken en ons te vormen naar het beeld van Christus.
Ten tweede is de Geest onze Leraar. Jezus beloofde in Johannes 14:26 dat de Helper, de Heilige Geest, ons zou onderwijzen en ons aan Zijn woorden zou herinneren. Als je de Bijbel leest en er wordt plotseling een passage duidelijk, of een waarheid spreekt je aan op je geweten, of het troost je hart precies op het moment dat je het nodig had? Dat is de Geest van Waarheid die Gods Woord voor jou verlicht.
Ten derde geeft de Geest ons kracht om te dienen! 1 Korinthiërs 12 zegt dat de Geest geestelijke gaven geeft aan elke gelovige om de gemeente op te bouwen. Dit gaat niet over het creëren van een geestelijk the A-team met de geestelijke BA en Hannibal; nee! Het gaat erom ons toe te rusten om onze rol binnen de gemeente in te nemen en elkaar te dienen zoals de Heer het graag ziet.
En tenslotte geeft de Geest ons zekerheid. Romeinen 8 zegt dat het de Geest zelf is die aan onze eigen geest bevestigt dat we kinderen van God zijn. Dat diepe, innerlijke weten dat je bij God hoort—zelfs als je je zwak voelt, zelfs als je het verknoeit—is een directe gave van de Heilige Geest die in je woont.
Dit is een intieme, voortdurende relatie. We zijn eenvoudigweg geroepen om "in de Geest te wandelen"—om dagelijks in afhankelijkheid van Zijn leiding en kracht te leven.
Conclusie
Laten we alles, wat gezegd is, eens samenvatten. Het schadelijke idee dat je een tweede, spectaculaire ervaring nodig hebt om de Heilige Geest te krijgen creëert een valse tweedeling binnen het christendom. Een tweedeling met aan de ene kant de verlichte mensen en aan de andere kant de minder geestelijke mensen. Hierdoor blijven veel christenen wanhopig zoeken naar iets wat ze verondersteld worden te hebben. Dit veroorzaakt maar al te vaak onzekerheid en twijfel.
Maar de prachtige waarheid van de Bijbel maakt ons vrij.
Galaten 5:1
Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.
Die waarheid is dat de Heilige Geest Gods ononderhandelbare, gegarandeerde geschenk is aan elk van Zijn kinderen vanaf het moment van geloof. Je bent niet tweederangs. Je mist niets. Je hebt alles gekregen!
Je werd verzegeld met de Geest op het moment dat je geloofde. Hij leeft nu in jou en werkt eraan om je te veranderen, te onderwijzen, kracht te geven en te verzekeren in je geloof. Hij werkt aan je heiliging. De Heilige Geest maakt deel uit van het goede nieuws. Hij is degene die je vrij laat genieten van Gods verlossing. Hij is jouw zekerheid!
In die belofte mogen we rusten.Dus, sStop met streven naar een ervaring die je al bezit in Christus. Je bent geen geestelijk weeskind dat wacht om geadopteerd te worden. Je bent een verzegeld, Geest-vervuld kind van God.
Het is de Heilige Geest die je wil helpen om meer en meer intiem te worden met God de Vader. Hij zal je helpen in je gebeden.
Als je meer wilt weten over het onderwerp gebed, kun je op de volgende link hieronder klikken:
Misschien ken je wel iemand die met dit idee worstelt. Misschien twijfelt hij of hij wel bij God hoort omdat hij geen bovennatuurlijke, dramatische ervaring heeft gehad. Als je iemand kent, kun je deze video met hem of haar delen!
Hoe dan ook, ik lees graag jouw verhaal in de commentaren: hoe heeft dit idee jou beïnvloed, als het je al beïnvloed heeft, of hoe heeft deze waarheid jou geholpeen om je leven in vrijheid te leven? Laat je reactie hieronder achter!