David de Vos’ ideeën zijn niet erg vernieuwend

Apologeet.nl

David de Vos’ ideeën zijn niet erg vernieuwend

Vandaag wil ik het hebben over een onderwerp dat de kerk al bijna tweeduizend jaar achtervolgt. Een leer die telkens opnieuw verschijnt, steeds in een andere verpakking, steeds met nieuwe woorden… maar met dezelfde oude fouten.

Ik heb het over universalisme — de overtuiging dat uiteindelijk iedereen wordt gered.

Aanleiding hiervoor is een recente boodschap van David de Vos, waarin hij stelt dat alle mensen al kinderen van God zijn, en dat verlossing voor iedereen gegarandeerd is—ongeacht bekering of geloof. Het klinkt vriendelijk, warm en inclusief. Maar is het ook bijbels?

Vandaag gaan we kijken waarom deze leer zo aantrekkelijk is… maar óók waarom ze diep problematisch is.

1. Een Oude Ketterij in Nieuwe Kleren

Sommige leerstellingen worden graag gehoord! Ze lijken zo vernieuwend zo verhelderend en meelevend—maar vaak is het niets anders is dan een oude dwaalleer met een moderne marketingstrategie. Een valse leer, gebracht met een vriendelijke glimlach.

Even had David de Vos een Luther-momentje. Hij stond daar voor een kerkdeur, zoals Luther dat ooit deed met zijn 95 stellingen. Even leek het erop dat David iets nieuws kwam brengen. En zoals gezegd, zijn ideeën klinken zo liefdevol.

Maar laten we eerlijk zijn: universalisme is helemaal niet nieuw. De kerk heeft dit al veel vaker gezien. En telkens opnieuw heeft de kerk het verworpen—niet uit koppigheid, maar omdat het de kern van het evangelie verminkt.

Toen ik het idee van David de Vos hoorde kreeg ik heel even een flashback. Een herinnering uit 2011, toen ik het boek van Rob Bell met als titel: Love Wins, voorgeschoteld kreeg. Bell was een voorganger van een Megakerk genaamd ‘Mars Hill Bible Church congregation.’ Aanvankelijk werd zijn boek gevierd als vernieuwend … Totdat mensen, die er echt verstand van hadden, opmerkte dat hij niets anders deed dan de alverzoeningsleer onderwijzen—alverzoeningsleer is een ander woord voor universalisme. Bell beschrijft een God wiens liefde zo groot is dat het concept van eeuwige straf niet gaat over de eeuwigheid, maar meer over wat we er hier en nu van maken.

2. Origenes en de Grote Dwaling

Als je een beetje kennis hebt van de kerkgeschiedenis weet je misschien wel dat in Origenes, die ergens tussen ca. 185 – 253/254 leefde, al stelde dat uiteindelijk alle wezens gered zouden worden. Ja, je hoorde het goed: Alle wezens. Volgens Origenes zou zelfs de duivel ooit tot inkeer komen.

Zijn redenering was simpel: als God liefde is, dan kan Hij geen eeuwig oordeel toestaan.

Maar de vroege kerk verwierp deze leer keihard. Waarom?
Omdat universalisme een domino-effect veroorzaakt:

  • Het neemt de noodzaak van bekering weg.
  • Het ondermijnt geloof in Jezus als antwoord op Gods uitnodiging.
  • Het ontslaat de mens van enige verantwoordelijkheid.
  • En uiteindelijk is het werk van de Here Jezus aan het kruis totaal overbodig.

Als iedereen toch gered wordt … waarom zou Jezus dan sterven? Waarom zouden we ons dan nog druk maken om de ongelovigen? Universalisme maakt van het evangelie één of ander verhaaltje wat je moraliserend kan gebruiken om mensen te doen gehoorzamen.

3. God had de wereld zo lief …

Veel universalisten beroepen zich op Johannes 3:16: “God had de wereld zo lief …”
En dat is waar. Jezus kwam voor de wereld. Maar wat die mensen dan gemakshalve vergeten is dat Jezus ook zei:
“…opdat ieder die gelooft, niet verloren gaat.”

En inderdaad, dat is het Evangelie, namelijk dat God de wereld lief heeft en niet wil dat er ook maar iemand verloren gaat. Dat betekent niet dat iedereen automatisch gered gaat worden want wat zegt Jezus in Johannes 3:18:
“Wie niet gelooft, is al veroordeeld.” (Joh. 3:18)

De redding wordt aan iedereen aangeboden, maar het moet wel door de mens worden aanvaard, de mens moet zich bekeren.

Ik heb onlangs nog een video gemaakt over hoe deze bekering in zijn werk gaat. Kijk maar even in de beschrijving voor de link.
https://www.youtube.com/watch?v=Mhq_ycSR-0s

Dit is dus waarom we worden opgeroepen om het evangelie te prediken. We kunnen niet anders dan oproepen tot bekering en geloof. Als we gaan onderwijzen dat het uiteindelijk toch wel goed komt begeven we ons op slecht terrein. Dat terrein is een slap aftreksel van Jezus’ eigen woorden.

4. Waarom zien we valse leer iedere keer terugkomen?

Waarom zien we dit soort dwalingen steeds opnieuw op? Er zijn best veel redenen te bedenken maar één die ik nog niet gehoord had, is de reden die Sebastiaan van Wessem op zijn website, hearingandobeying.org, gaf. Sebastiaan zegt dat dwaalleer terugkeert als het christendom losraakt van zijn joodse wortels. Ik som het even voor je op.

In het Hebreeuwse denken:

  • Een verbond vraagt een reactie.
  • Een relatie vraagt bekering.
  • Een identiteit vraagt trouw en vertrouwen.
  • Genade en oordeel zijn geen tegenpolen maar partners.

Sebastiaan zegt dat Israël nooit geloofde dat alle volken automatisch kinderen van God waren. Ze geloofden wél dat alle volken uitgenodigd waren om onder Gods heerschappij te komen.

Dit is een mooi inzicht want als we dan naar het onderwijs van de Here Jezus kijken moeten we ons goed beseffen dat ook Hij Jood was. Zijn onderwijs moet gezien worden in het verbondsdenken van Israël—Sebastiaan zegt dat Hij, de Here Jezus, het verbondsdenken heeft versterkt en de betekenis ervan tot een hoogtepunt gebracht. Hij heeft het vervuld.

De apostelen, ook allemaal Joden, riepen mensen op tot bekering omdat verlossing altijd werd begrepen binnen het kader van verbond, heiligheid en verzoening. Jezus zei immers zelf in Lukas 22:20

Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament [Nieuw Verbond] in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt.

Wanneer we dan het christelijk geloof niet meer prediken vanuit het joodse fundament, vervallen we al snel terug in filosofische geneuzel zoals we dat bij Origenes ook zagen. De prediking moet goed voelen en ons vooral op ons gemak stellen. Paulus waarschuwde daar al voor in 2 Timotheüs 4:3

Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.

5. Het Probleem met Religieuze Verkoopstrategieën

David de Vos’ Luther momentje is bewust of onbewust een slimme truc om de aandacht te krijgen voor zijn boek. Ik vraag me werkelijk af of hij dit gedurfd had als hij in Luther’s schoenen had gestaan. Nu, in 2025, zien mensen het en prijzen hem om zijn moed! Maar laten we eerlijk zijn, wat is het ergste dat hem nu kan overkomen? Een paar YouTubers die over hem praten, mensen die hem wegzetten als valse leraar … Dat is het wel zo’n beetje. Ondertussen verkoopt hij zijn boek.

Dit wordt ook wel religieuze marketing genoemd. En we zien dit in alle vormen en maten. Vroeger ging de aannemer naar de kerk omdat zijn klanten daar ook zaten. Nu verkopen de ondernemers hun product online aan niets vermoedende kerkgangers. Kerkgangers die blijkbaar grote moeite hebben met de scherpe kritiek die zo’n ondernemer dan krijgt.

Christenen luisteren graag naar leraars met een vriendelijke glimlach en een Evangelie dat lief is. We moeten immers lief zijn voor elkaar toch? Maar het Evangelie is niet lief! Het Evangelie is scherp en het verdeeld.

Redding werd met de allerhoogste prijs betaald en is dus allesbehalve goedkoop. Maar ja, goedkope genade verkoopt wel goed omdat het de mensen niets kost. Dit soort Evangelie vraagt niets maar belooft van alles.

Wat Jezus niet zegt…

Je hoort Jezus niet zeggen: “Wees niet bang, je bent al een kind van God zonder dat je het weet.”
Nee, Jezus zegt: “Word opnieuw geboren.” Dat betekent dat we eerst moeten sterven. Sterven waaraan?

Sterven aan onze eigen wil, ons eigen verlangen en aan onze eigen zondige natuur. De Bijbel leert ons dat we met deze natuur zijn geboren. Maar wanneer we Jezus als onze Redder accepteren, komt Hij in door Zijn Geest in ons wonen. De Heilige Geest laat ons opnieuw geboren worden. Hij geeft ons een nieuw hart. Een hart dat bereid is om te doen wat Jezus zegt.

Onze oude natuur, ons oude hart wil dat Jezus voor óns werkt. Hij moet ons geven wat we willen, Hij moet zeggen wat we willen horen—ook als dat betekent dat we Zijn woord, de Bijbel, anders moeten uitleggen.

Wanneer we leren hoe we moeten “sterven aan onszelf” en de leiding van de Heilige Geest volgen, kunnen we onze zelfzuchtige houding overwinnen. Misschien lukt dat niet voor de volle 100% zolang we hier op aarde rondlopen, maar de Heilige Geest leeft in ons en wil ons dag en nacht helpen. Mits we bereid zijn Hem te gehoorzamen, in alles.

Sterven aan jezelf is geen coole reclame leus maar een directe uitnodiging van de Allerhoogste om te veranderen in mensen die Hem van harte dienen, waar die weg ook mag gaan.

Het evangelie is geen product. Het is een oproep tot bekering, vergeving en nieuw leven.

6. Een Oproep om Terug te Keren

Het spijt me om te zeggen, maar we hebben echt niet nog meer mensen zoals de Vos, en Bell nodig. Wat we nodig hebben zijn christenen die de Bijbel liefhebben, en snappen in welke context de schrijvers hebben gewerkt. We hebben christenen nodig die bekering durven te prediken en die niet bereid zijn om het Evangelie op zo’n manier aan te passen zodat ze populair worden.

Het evangelie dat Jezus verkondigde is veel dieper, scherper, en krachtiger dan het universalisme dat tegenwoordig wordt verkocht als mededogen, als liefdevol. En nu ik hier toch over spreek kan ik ook wel het zogenaamde voorspoeds-evangelie noemen. Het Evangelie zoals gepredikt door Tom de Wal. Ook in zijn prediking zien we veel terug van de feel-good verkondiging … Niet alles wat hij zegt is feel-good! Maar wel heel veel. Ook daar heb ik eerder een video over gemaakt. Je vindt de video met bijbehorend artikel hier.

En natuurlijk kunnen EO-Beam’s eigen ‘huis-theoloog’ Reinier Sonneveld niet vergeten. Ook al zo’n man die graag gezien wordt. Want ja, hij predikt fijne dingen zonder ooit iemand tegen het zere been te schoppen.

God de Vader is niet geïnteresseerd in zoetsappigheid. Hij wil volgelingen. Mensen die zich hebben bekeerd en zijn gaan geloven in de Redder Jezus Christus. Mensen die bereid zijn om de wereld te waarschuwen voor het komende oordeel. Mensen die gehoorzaam de wereld intrekken om al de volken te onderwijzen, hen te dopen in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, en hen alles te leren wat Jezus geboden heeft.

7. De God van Israël

Ik heb al vaak gezegd dat onze westerse beschavingen gefundeerd zijn op het Judeo-Christelijke wereldbeeld. Dat is het wereldbeeld waarin christenen accepteren, en belijden, dat onze wortels in het Joodse denken ligt. We zien om ons heen wat er gebeurt als we dat wereldbeeld overboord gooien. Er ontstaat een relativistische houding bij de mensen. Iets is goed als het goed voelt.

En deze houding zien we jammer genoeg ook terug bij veel christenen. De prediking moet goed voelen. Zoals gezegd moeten we terug naar het Judeo-Christelijke wereldbeeld van de Bijbel om onder anderen valse leer—zoals universalisme—te herkennen voor wat ze zijn.

Onhoud goed: We zijn niet automatisch kinderen van God.
We worden kinderen van God door:

  • genade,
  • door geloof,
  • door de Christus.

Dat is goed nieuws. Dat betekent dat er redding is voor iedereen, maar dat God de zonde niet ongestraft laat. Die straf is gedragen door de Here Jezus en alleen als je Hem vertrouwd en gelooft zul je gered worden van die eeuwige straf!

Dit Evangelie mag nooit worden vervangen door iets minderwaardigs.

OUTRO

Ik hoop dat je iets aan dartikel hebt gehad. Ik ben heel benieuws naar jou ideeën, laat het maar even weten in de commentaren hieronder.

En onthoud: Gods liefde is groter dan universalisme—want Zijn liefde roept ons niet alleen, maar verandert ons.

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: