Bijbelse diversiteit

Apologeet.nl

Bijbelse diversiteit

Eénheid of diversiteit… Of allebij?

Vorige week hadden we de jaarlijkse conferentie met alle zendelingen van onze organisatie op Madagaskar. Mijn vrouw en ik hebben geholpen bij de organisatie van de week en dat is leuk omdat we dan zelf kunnen plannen wanneer we pauzes hebben en wat voor programma we hebben. We houden niet zo van de soort conferenties waarbij je de hele dag stil moet zitten om naar slimme mensen te luisteren. Dus, in plaats daarvan hadden we alleen een programma in de ochtend. De middag was gevuld met… Sport en vrije tijd.

Maar, ik zal je niet vervelen over één of andere conferentie. Ik wil het graag hebben over één van de hete hangijzers die op onze conferentie besproken zijn, namelijk diversiteit. In deze video wil ik met je nadenken over de manier waarop we vanuit een bijbels perspectief naar diversiteit moeten kijken.

Modewoord

Het woord ‘diversiteit’ geeft me gelijk al een nerveus gevoel. Vroeger wisten we gewoon dat een groep mensen heel verschillend kon zijn wat betreft persoonlijkheid, kleur, achtergrond en wat al niet meer. Tegenwoordig is het niet gebruiken van dit woord bijna gelijk aan discriminatie. Als op het kantoor van een groot bedrijf niet genoeg vrouwen of niet genoeg verschillende kleuren rondlopen, kan dit bedrijf er zeker van zijn dat het veel negatieve reacties krijgt vanuit de media.

Diversiteit is het modewoord voor veel groepen! We moeten allemaal divers zijn! Hoe divers is uw organisatie eigenlijk?

Wat Bijbelse diversiteit niet is

Als ik mensen vertel dat we als zendelingen op Madagaskar werken, doet het wonderen als ik ook even vertel dat onze zendelingen uit Duitsland, Zwitserland, Brazilië, de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Australië, Madagaskar en Frankrijk komen. Oh, dat vinden de mensen geweldig! Totdat ze zien dat de meeste, niet allemaal, van deze mensen behoorlijk blank zijn. Nu komen de vragen waarom er niet meer Afrikanen zijn… En ze zullen het niet zeggen, maar wat ze bedoelen is, meer diversiteit is meer zwart. Meer kleur.

Ook al kun je zeggen dat een groep mensen met een verschillende huidskleur divers is, het betekent niet persé dat ze divers zijn in wat ze doen of zeggen. Ga naar Nederland, en je vindt mensen met vele kleuren, maar velen van hen houden vast aan dezelfde Nederlandse cultuur.

Bijbelse diversiteit gaat niet over meer vrouwen in een groep of meer mensen uit een minderheidsgroep. Het is niet dezelfde taal moeten spreken als de meerderheid of minderheid. Het gaat niet om het ‘muilkorven’ van de praatgrage extraverte persoon, zodat de introverte persoon ook een kans krijgt, iets wat velen van hen toch al niet echt willen. De introvert zit liever achteraan en zal proberen zijn stem anders te laten horen. Veel van hen zijn creatief genoeg om ongezien hun stem te laten horen. Bijbelse diversiteit heeft geen geforceerde mix van mensen nodig. Het is niet nodig om de gekwalificeerde werknemer opzij te schuiven om een minder bekwaam persoon het werk te laten doen.

Ook hoeft Bijbelse verscheidenheid niet iemands culturele gewoonten opzij te schuiven. Tijdens onze conferentie waren er gasten uit Amerika om te helpen met het kinderprogramma. Een jong meisje van 14 was met hen mee gekomen. Mijn dochter maakte snel vrienden met haar, en ze hadden een geweldig leuke tijd samen. Nu was het etenstijd, en mijn dochter wilde bij haar zitten. Ik bedoel, dat is wat meisjes doen toch? In plaats daarvan werd ze weggestuurd met de boodschap dat ze ergens anders moest gaan zitten omdat de tafel alleen voor gasten was. Mijn dochter was erg moe en liep al een tijdje op eieren omdat ze constant rekening moest houden met alle verschillende houdingen en culturen aanwezig op de conferentie. Het wegsturen, op een nogal onvriendelijke manier, was de laatste druppel. Ze zei dat ze niet ging gehoorzamen omdat we in Nederland dat soort dingen niet doen. Ze voegde eraan toe dat ze niet onbeleefd wilde zijn, maar, zei ze, het zijn Nederlander betekent ook dat ze heel direct is.

Oké ik geef toe, ze had zich niet zo moeten gedragen, zelfs niet in een Nederlandse situatie. Ach, geheel in lijn met de cultuur van Madagaskar ben ik naar de persoon toegegaan en heb ik, als gezagsdrager van de familie, mijn oprechte excuses aangeboden voor het gedrag van mijn dochter. Maar later die dag kwam een andere buitenlandse gast naar me toe, en begon zijn zorgen te uiten. Hij zei dat de uitspraak van mijn dochter, die over het Nederlands zijn, eigenlijk alles ondermijnde wat we die week hadden besproken, namelijk… Je raadt het al! Diversiteit. Blijkbaar ging diversiteit niet zozeer over verschillende culturen, verschillende gevoelens, tolerantie, maar blijkbaar over meer Malagasy, en minder Europees.

Wat leert de Bijbel?

Diversiteit kan voor mensen als een god zijn. Mensen beginnen de diversiteit zèlf te aanbidden in plaats van Degene die deze diversiteit in heeft geschapen. Er wordt veel aandacht besteed aan de verschillen in de groepen. Zoals ik al zei, lijkt diversiteit de nadruk te leggen op de noodzaak om zoveel mogelijk kleuren bij elkaar te hebben. We moeten zo verschillend mogelijk zijn, maar tegelijkertijd wordt één uitbarsting van emoties beschouwd als dè hoofdzonde die alles kapot maakt.

Geen verrassing dat God meer bezig is met eenheid.

Efeziërs 4:3

en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede.

Galaten 3:28

Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.

De Bijbel leert ons dat onze verschillen ons niet maken tot kinderen van God. Nee, zij die hun vertrouwen op Jezus stellen zijn kinderen van God, en zo moeten we onszelf in de eerste plaats dus ook definiëren. Onze verschillen zoals ras, persoonlijkheid en cultuur is iets wat we kunnen vieren, en ook iets wat we moeten accepteren. Maar het belangrijkste is dat we geroepen zijn die verschillen te omarmen in onze poging om werkelijk één te zijn in Jezus.

Johannes 17:20-23

En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven, opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt. En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn; Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.

Moeten we onze verschillen opheffen?

Moeten we onze verschillen overboord gooien? Nee! Wacht dacht je van deze tekst in Openbaring 7

Openbaring 7:9-10

Hierna zag ik en zie, een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle naties, stammen, volken en talen, stond vóór de troon en vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand. En zij riepen met een luide stem: De zaligheid is van onze God, Die op de troon zit, en van het Lam!

Ik vind dit zo onwijs gaaf! Uiteindelijk zullen alle verschillende naties, volkeren, culturen en talen samen zijn en zullen we allemaal God loven. De Heer maakt geen einde aan de verschillen, maar Hij verzamelt ons allemaal, en we zullen Hem loven in onze talen. De verscheidenheid van de schepping geeft eer aan de allerhoogste God!

Dus, wat doen we met onze verschillen in het hier-en-nu? Zoals gezegd, we moeten het omarmen en tegelijkertijd proberen één te zijn in Christus. Dat betekent niet dat we het altijd over alles eens moeten zijn. Dat betekent niet dat de meer uitgesproken culturen zich altijd moeten terugtrekken. We hebben elkaar nodig in al onze verschillen.

We hebben elkaar nodig om onze eigen blinde vlekken of tekortkomingen te begrijpen. We hebben elkaar ook nodig om de Bijbel beter te begrijpen. En we hebben elkaar nodig om gebieden van falen en gebrokenheid te ontdekken zodat we weten waar het evangelie moet worden toegepast.

Diversiteit is wat we terugzien in onze Schepper. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. God schiep alle soorten planten, dieren, insecten, landschappen, klimaten, planeten, sterren, enz. De schepping is een afbeelding van de verscheidenheid van de Schepper. Hij schiep de mens als man en vrouw, en uit Adam en Eva ontstonden alle mensen. Zwart, blank, bruin, rood haar, blauwe ogen, noem maar op en het is er. God noemde al deze dingen ‘zeer goed.’ Deze diverse schepping dient om God te verheerlijken en zijn soevereiniteit aan de wereld bekend te maken. Lees de Psalmen maar eens door, en je vindt vele liederen waarin God wordt verheerlijkt door de verscheidenheid van zijn schepping.

Vergeving en liefde

Ik heb al iets gezegd over eenheid. We moeten één zijn in Christus, zoals Jezus één was met de Vader. God’s eenheid is ons grootste voorbeeld. Ook al kunnen we spreken van verscheidenheid als het gaat om de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, ze zijn echt één, volledig verenigd.

Maar ja, in het besef dat wij, mensen, verre van volmaakt zijn, kan het een beetje lastig zijn om één te zijn met die broeder of zuster van wie we denken dat die vervelend is. Ik heb bijvoorbeeld soms moeite met het conflictmijdende gedrag van mijn Malagassische broeders en zusters. Recht voor zijn raap zijn kan namelijk heel gemakkelijk iemands gevoel kwetsen. En laat me niet beginnen over de taalbarrière. Ik spreek wel Malagasy, maar niet altijd vloeiend genoeg. Soms zeg ik domme dingen, en dan loopt de Malagasy weg, denkend dat ik onbeleefd was. Omdat velen van hen conflicten proberen te vermijden zitten ze vervolgens in hun huis te klagen over mijn gedrag. Tegelijkertijd mompel ik wat over hun gebrek aan ruggengraat…

Dit kan veel wantrouwen veroorzaken. In die zin kunnen eenheid en diversiteit aanvoelen als tegengestelde krachten. Diversiteit lijkt zich te richten op wat ons verschillend maakt, terwijl eenheid zich richt op wat we gemeenschappelijk hebben. Hoe vinden we het juiste evenwicht?

Ik geloof dat we eenheid en verscheidenheid niet als concurrenten van elkaar moeten zien. Ik ben ervan overtuigd dat ze elkaar juist completer maken. Zoals ik al zei, God is volmaakt in eenheid en verscheidenheid. Zonder eenheid of verscheidenheid is God niet wie Hij is. Op dezelfde manier kan de Kerk van Christus zonder eenheid en verscheidenheid niet de Kerk van Christus zijn.

En dit is precies waarom ik denk dat Paulus de dingen over liefde in 1 Korintiërs 13 heeft geschreven. Omwille van de tijd ga ik niet het hele hoofdstuk lezen. Ik zal alleen een paar verzen eruit lichten.

1 Korintiërs 13:4-6

De liefde is geduldig, zij is vriendelijk, de liefde is niet jaloers, de liefde pronkt niet, zij doet niet gewichtig, zij handelt niet ongepast, zij zoekt niet haar eigen belang, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad, zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid, maar verheugt zich over de waarheid,

Ik ben gezegend met veel Malagasy broeders en zusters die gewoon veel geduld met me hebben. Ze gaan ervan uit dat ik het niet verkeerd bedoelde als ik weer eens iets verkeerd zei. Hoewel ze uit een zeer gevoelige cultuur komen, proberen ze dat niet te zijn. Net zo probeer ik mild te zijn, ik probeer het beste van hen te denken.

Niet alles is goed

We vieren allebei onze verschillen en proberen van elkaar te leren. Sommige culturele aspecten moeten blijven, omdat ze Gods grootheid benadrukken. Maar sommige andere culturele ideeën moeten weg, omdat ze het idee van eenheid in Christus ondermijnen.

Ik zou zeggen dat mijn Nederlandse mentaliteit om altijd een waterdicht plan te hebben voor de komende maanden, wat minder belangrijk zou moeten zijn. Maar tegelijkertijd zou het leuk zijn als de Malagasy wat meer zijn best deed om zich aan de tijd te houden. Zie je, als iemand me zegt dat hij me in de ochtend wil bezoeken, zorg ik dat ik tijd voor hem maak… Als die persoon dan in de late namiddag komt omdat hij ’s morgens nog boodschappen moest doen. Nou, dat is vervelend.

Dat laatste is maar een simpel voorbeeld, want er zijn grotere problemen in zowel de Nederlandse als de Malagasy cultuur die aangepakt moeten worden. Wij, christenen uit de rijkere landen, moeten ons niet de hele tijd gedragen als de reddende engelen. We komen hier met zakken vol geld omdat die arme Malagasy (wat velen letterlijk zijn) niet voor zichzelf kunnen zorgen. Tegelijkertijd moeten Malagasy ophouden zich te gedragen alsof ze niets goed kunnen doen. Ze zijn geweldig creatief! De Malagasy kerk heeft misschien niet veel geld, maar ze zijn creatief genoeg om hun evangelisten en zendelingen te ondersteunen. Ik heb deze creativiteit verschillende keren in actie gezien. Sommigen begonnen kippen te houden en de eieren te verkopen, en met het geld steunden ze hun eigen voorganger of zendeling. Maar zodra wij ingrijpen en de betalingen van hun evangelisten overnemen, slaken velen een zucht van verlichting, leunen achterover en worden lui. Dit is helemaal niet nuttig!

Conclusie

Christenen moeten niet vallen voor de wereldse ideeën over verscheidenheid. Het is geen wereldse uitvinding! God bezit het, het was Zijn idee. Het enige wat de wereld doet is dit prachtige en Bijbelse idee verdraaien tot iets wat onderdrukkend werkt.

Hoewel christenen allemaal uniek zijn, zijn we verenigd in het feit dat we naar Gods beeld zijn gemaakt. We zijn ook verenigd in onze behoefte aan verlossing, die we alleen door Jezus kunnen krijgen. De echte Katholieke Kerk, waarmee ik de universele kerk bedoel, overstijgt in feite onze verschillen en verenigt ons allen onder Christus. Die eenheid wordt nog mooier als we kijken naar onze verscheidenheid. We kunnen niet bouwen op eenheid alleen, en we kunnen niet bouwen op verscheidenheid alleen. Die twee horen bij elkaar en zijn alleen mogelijk door het werk van de Heilige Geest, die ons verenigt in Christus. Een kerk bouwen op alleen verscheidenheid of alleen eenheid zal veel problemen opleveren, en het zal snel leiden tot fouten in de kerk zelf, maar ook in onze samenlevingen.

Spreuken 27:17

IJzer scherpt men met ijzer, zo scherpt een man het gezicht van zijn naaste.

Trap niet in de val om te denken dat we geforceerd meer diversiteit in de groep moeten aanbrengen. Natuurlijk kunnen we iemand niet diskwalificeren omdat hij of zij anders is. Maar tegelijkertijd moeten we niet proberen iemand de leiding te geven over de financiën, alleen omdat we een vrouw, een Aziatisch uitziende man, of iemand die eruit ziet als een Hell’s Angel op die positie willen hebben. Degene die begaafd is moet de leiding hebben, niet degene met de meeste zwarte, gele, of blanke huidskleur.

Net als een team in het zendingsveld. Willen we mensen gered zien worden, of willen we de wereld om ons heen tevreden stellen en overtuigen? “Kijk eens naar ons, met onze prachtige diverse groep…” Ondertussen verknoeien we het uiteindelijke doel, mensen redden, omdat we de dynamiek in de groep verstoren. We moeten eerlijk zijn! Soms is het beter om de dingen te houden zoals ze zijn. Hebben we een groep waarvan de meeste blank zijn? Ik zie geen probleem. Als we ruimte hebben voor iemand anders in diezelfde groep hoeven we niet per se de meest afwijkende persoon te zoeken. We moeten verstandig zijn.

Jaren geleden was ik jeugdleider in onze thuisgemeente. Omdat we het zendingsveld in wilden, hebben we iemand gezocht om mij te vervangen. Die persoon kwam sneller dan ik had verwacht. Ik kende deze broeder al lang, en hij was zeer gekwalificeerd. Tegelijkertijd konden we eerlijk tegen elkaar zijn. We zouden niet moeten samenwerken. Zijn ideeën, tactieken en persoonlijkheid waren heel anders dan de mijne. We houden van elkaar, en we zouden elkaar altijd helpen! We zijn één in Christus, maar het zou gevoeld hebben als twee kapiteins op één schip. Ik hielp hem het roer van het schip over te nemen, en daarna gaf ik hem mijn zegen! De oudsten van onze kerk waren een beetje geschokt. Zij dachten dat het Bijbelser zou zijn geweest om samen te werken. Nee, zeiden we allebei. We houden genoeg van elkaar om te beseffen dat we dat niet moeten doen. En dat is oké!

Wat denk je?

Nou vertel me maar wat je denkt over dit idee van diversiteit. Misschien kun je in de commentaren hieronder nog wat andere bijbel verzen plaatsen? Dat zou cool zijn! Ik kijk ernaar uit om van je te horen.

Onthoud! Ik ben vooral actief op mijn Odysee kanaal. Je vindt een link naar dat kanaal in de beschrijving van deze video. Misschien vind je het ook leuk om mijn nieuwe kanaal op GabTV te bekijken. Ik had al een account op Gab, maar nu upload ik mijn video’s ook naar GabTV. Bekijk het in de beschrijving. Niet alleen dat, maar sinds deze week heb ik ook een kanaal op Flote, en ik had al een account op Bitchute… Je kunt me overal vinden 😉

Weet je, YouTube heeft weer een video van mijn kanaal verwijderd. Het was een video van Kent Hovind die ik al jaren geleden had geupload. Iets over verkeerde informatie over voedsel. Het was zijn seminar met de titel: The Garden of Eden. Deze drang van opvoeding maakt me een beetje wantrouwig tegenover grote techbedrijven zoals TheirTube, ik bedoel: YouTube… Om het maar mild uit te drukken. Daarom heb ik die andere kanalen. Je kunt ze opzoeken in de beschrijving van de video, of op mijn website.

Hoe dan ook, heel erg bedankt voor jullie gebeden en steun! Je kunt in de beschrijving van deze video of op mijn website vinden hoe je me kunt helpen. Ook vind je daar een link naar zowel de Nederlandse als de Engelse transcripties van deze video.

Gods zegen toegewenst, bedankt voor het kijken, en, zo de Heer het wil, zien we elkaar in mijn volgende video!

5 1 stem
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: