Kan een christen zijn redding verliezen?

Apologeet.nl

Kan een christen zijn redding verliezen?

Dit is het vervolg is op de vorige video, waarin we de leer van ‘eens behouden, altijd behouden’ hebben behandeld. Kan een christen zijn redding verliezen? Goede vraag!

Wat is een christen?

Eerst denk ik dat het slim is om te bepalen wat een christen is. Een ‘christen’ is niet iemand die elke zondag in de kerk zit. Je bent geen christen omdat je ouders dat waren. Je bent geen christen omdat je bent opgegroeid in een christelijk land of milieu.

Als ik iemand vraag wat iemand tot een volgeling van Jezus maakt, krijg ik vaak de volgende antwoorden: Een christen is iemand die een goed mens is, die geeft aan goede doelen, die gedoopt is, die soms bidt, die een gelovig persoon is, die deelneemt aan het avondmaal enz.

Uiteraard kunnen al deze dingen deel uitmaken van de christelijke ervaring, maar op zichzelf maken ze je nog geen echte christen.

De Bijbel leert ons dat een echte christen een volgeling van Jezus is. Iemand die Jezus volledig vertrouwt en afhankelijk is van zijn offer voor vergeving van zonden.

Handelingen 16:31

Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden….

Een echte christen leeft niet langer onafhankelijk van God, maar wil bij Hem zijn.

1 Korinthiërs 10:31

Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.

Tenslotte is een christen iemand die de Heilige Geest heeft ontvangen.

Johannes 3:5

Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.

Efeze 1:13

In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

Waarom een definitie van een christen?

Met deze definitie in gedachten, kunnen we de vraag stellen: Kan een christen zijn redding verliezen? Of misschien nog niet. Ik denk dat ik eerst moet uitleggen waarom ik gedefinieerd heb dat wat een christen tot een christen maakt.

Mensen die geloven dat een christen nooit zijn redding kan verliezen, geloven ook nog iets anders. Hiervoor haal ik de kleine uitleg aan die een van mijn subscribers gaf.i

Laten we zeggen dat je iemand hebt die ooit beleden heeft christen te zijn, die persoon dacht echt dat hij of zij een christen was, en die persoon heeft later zijn of haar geloof afgezworen. Het eens behouden altijd behouden standpunt is niet “Ze zijn nog steeds gered omdat ze ooit gered waren.” Zowel de EBAB (eens behouden, altijd behouden) als de niet-EBAB leer zal zeggen dat deze afvallige niet gered is. Het verschil tussen de EBAB-doctrine en de niet-EBAB-doctrine is, dat de EBAB-doctrine zegt dat de afvallige nooit echt gered was, dat hij of zij om te beginnen een valse bekeerling was, terwijl de niet-EBAB-doctrine zal zeggen dat hij of zij werkelijk gered was totdat hij of zij dat niet meer was toen hij of zij Christus verloochende.

Bedankt CarryHandle, voor deze extra uitleg. Dit is iets waar ik in mijn laatste video op wees. Zij, die geloven dat een christen nooit zijn redding kan verliezen, geloven meestal dat iemand die zich van Christus afkeert in de eerste plaats nooit een echte christen is geweest. Volgens hen is een echte christen uitverkoren door God en kan hij deze positie nooit afwijzen, zelfs als hij dat zou willen wat hij niet wil, want uitverkoren zijn, betekent dat je niets anders wilt dan de Heer gehoorzamen.

Toch houden degenen die zeggen dat een christen zijn redding kan verliezen en degenen die zeggen dat een christen dat niet kan, vast aan dezelfde definitie van de term ‘christen’. Dat maakt het er niet makkelijker op, wel dan?

Predestinatie

Oké, of je gelooft dat iemand zijn redding kan verliezen of niet, lijkt te worden bepaald door de vraag of je gelooft in de strikte betekenis van predestinatie. Dit is de leer dat God alle dingen heeft voorbeschikt—dat alle gebeurtenissen door God zijn gewild—in het bijzonder dat God bepaalde zielen (mensen) heeft uitverkoren tot eeuwige zaligheid en andere mensen niet. Als deze leer waar is, kunnen we gerust zeggen dat degenen die uitverkoren zijn, gered zullen worden, wat er ook gebeurt.

Het was de Nederlandse Jacobus Arminius die het grondig oneens was met deze, meestal calvinistische, visie. Arminius benadrukte de vrije wil, en zei eigenlijk dat de zuivere vorm van predestinatie datzelfde idee van vrije wil niet kon verklaren. Het zal je misschien verbazen dat de evangelische ideeën—dat een ongelovig (niet wederom geboren) persoon de overtuiging en het verlangen naar verlossing kan ervaren, omdat de Heilige Geest dit in die persoon bewerkt—voortkomen uit de strijd die Arminius had met de leer van de andere hervormers uit zijn tijd.

De meeste evangelische christenen geloven dat het de Heilige Geest is die

Johannes 16:8

de wereld [zal] overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel…

De evangelische christenen geloven dat de hele mensheid uitverkoren is om gered te worden, maar dat niet iedereen gehoor zal geven aan de roep van de Geest van God. Ook verwerpen de meeste evangelische theologen het idee van onvoorwaardelijke uitverkiezing, de aard van de beperking van de redding en onweerstaanbare genade. In plaats daarvan leren zij dat verkiezing voorwaardelijk is—wat betekent dat alleen mensen die uit vrije wil kiezen, uitverkoren zijn. In die zin is redding werkelijk voor iedereen beschikbaar, maar niet iedereen wil gered worden en dit betekent dan ook (omdat niet iedereen gered wil worden) dat mensen blijkbaar ook instaat zijn Gods genade te weerstaan of verwerpen.

Ik zou graag dieper op dit onderwerp ingaan, maar voorlopig blijf ik bij de evangelische visie op deze zaak, die trouwens ook de visie was van de broers John en Charles Wesley uit het Engeland van de 18de eeuw, waaruit de Methodisten zijn voortgekomen… Is dit soort geschiedenis niet fantastisch?

Emotionele argumenten

In de vorige video haalde ik de twee teksten aan die vaak gebruikt worden om te bewijzen dat iemand nooit zijn of haar redding kan verliezen.

Romeinen 8:38-39

Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch krachten, noch tegenwoordige, noch toekomstige dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere.

Johannes 6:39-40

En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag. En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

Merk op dat Paulus ons een lijst geeft met dingen die ons niet kunnen scheiden van de liefde van God. Eén ding ontbreekt hier echter. Paulus zegt niet “noch kan iets wat ik doe mij scheiden.”

Naast alle Bijbelteksten die ons geruststellen over de liefde van God, hoor ik vooral emotionele argumenten. Wat bedoel ik met emotioneel. Oké, laat me je een voorbeeld geven van een video van broeder Kent Hovind. Ja! Ik noem hem broeder, ook al zou hij mij als ketter bestempelen als ik zeg dat het mogelijk is om redding te verliezen. Maar ook al verschillen we over onderwerpen, we geloven allebei in de opgestane Christus, die voor onze zonden betaalde en de Zoon van God is, en dat maakt ons broeders.

Minuut 00:17:16 – 00:18:39 ii

Om eerlijk te zijn, broeder Hovind noemt veel Bijbelteksten in deze video. Ga die zelf maar eens beluisteren. Ik plaats de link in de beschrijving van deze video.iii

Maar zeggen dat een aardse vader zijn biologische zoon nooit kan verstoten is een emotioneel beroep. Ik bedoel, juridisch is het niet eens zo’n groot probleem om dat te doen. Velen hebben hun kind opgegeven voor adoptie toch? Maar ik begrijp wel wat hij zegt, het DNA van de zoon zal altijd dat van zijn ouders zijn, wat er ook gebeurt. En dat is precies wat voorstanders van het ‘eens behouden, altijd behouden’-idee naar voren brengen. Ze zeggen dat een echte christen is doordrenkt met de natuur van Christus. Die natuur kan nooit ongedaan worden gemaakt en die natuur is volmaakt. In die zin zou je kunnen zeggen dat het is als het DNA, dat ook niet ongedaan kan worden gemaakt.

Ik ben het ermee eens dat het heel aantrekkelijk is, maar toch worstel ik met het idee dat de Bijbel duidelijk lijkt te zijn over het je afkeren van Christus.

2 Petrus 2:20-21

Want als zij de besmettingen van de wereld ontvlucht zijn door de kennis van de Heere en Zaligmaker Jezus Christus, maar daarin opnieuw verwikkeld raken en daardoor overwonnen worden, dan is voor hen het laatste erger geworden dan het eerste. Het zou immers beter voor hen geweest zijn dat zij de weg van de gerechtigheid niet gekend hadden, dan dat zij, nadat zij die hebben leren kennen, zich weer afkeren van het heilige gebod dat hun overgeleverd was.

Petrus zegt dat iemand kan ontsnappen aan de besmetting van deze zondige wereld. De Bijbel leert ook dat dit alleen mogelijk is als iemand gered en gereinigd wordt door Jezus. Maar dan waarschuwt Petrus ons om niet terug te keren naar die wereldse staat, want dan is die persoon slechter af dan voorheen. Met andere woorden, iemand zal verantwoording moeten afleggen voor datgene wat hem of haar bekend was. Christus zal ons oordelen naar onze kennis.

Lucas 12:47-48

En die slaaf die de wil van zijn heer gekend heeft en geen voorbereidingen getroffen heeft en ook niet naar zijn wil gehandeld heeft, zal met veel slagen geslagen worden. Wie echter zijn wil niet gekend heeft en dingen gedaan heeft die slagen verdienen, zal met weinig slagen geslagen worden. En van ieder aan wie veel gegeven is, zal veel teruggevraagd worden en van hem aan wie men veel toevertrouwd heeft, zal men des te meer eisen.

En waarom zou de Bijbel ons al met al waarschuwen, als we de natuur van Christus die in ons is ingebracht niet kunnen verliezen? De meeste, zo niet alle, waarschuwingen waren gericht tot hen die al op Christus vertrouwden voor hun verlossing. Ik zal één tekst noemen, maar er zijn er nog veel meer.

Johannes 15:1:2

Ik ben de ware Wijnstok en Mijn Vader is de Wijngaardenier. Elke rank die in Mij geen vrucht draagt, neemt Hij weg; en elke rank die vrucht draagt, reinigt Hij, opdat zij meer vrucht draagt.

Zie je, Hij zegt dat de takken (die al in Hem zijn), weggenomen kunnen worden. De tak die in Jezus is moet vrucht dragen, anders wordt hij afgesneden. Dat klinkt alsof we moeten werken om gered te worden, toch?

Klik hier voor nog meer Bijbelteksten (overgenomen van Jarrett, E.)
  • En jullie zullen door iedereen gehaat worden omwille van mijn naam. Maar degene die volhardt tot het einde zal gered worden. (Matteüs 10:22, Marcus 13:13)
  • Maar wie Mij verloochent tegenover de mensen, die zal Ik ook verloochenen tegenover Mijn Vader die in de hemel is. (Matteüs 10:33)
  • En omdat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen. Maar degene die volhardt tot het einde zal gered worden. (Matteüs 24:12-13)
  • Die op de rotsachtige bodem zijn degenen die, wanneer zij het woord horen, het met vreugde aannemen; en deze hebben geen vaste wortel; zij geloven voor een tijdje, en in tijd van verzoeking vallen zij weg. (Lucas 8:13)
  • Jezus antwoordde: “Niemand die de hand aan de ploeg slaat en achterom kijkt, is geschikt voor de dienst in het koninkrijk van God.” (Lucas 9:62)
  • Elke tak in mij die geen vrucht draagt, neemt hij weg (Johannes 15:2).
  • Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij weggeworpen als een tak en verdort; en zij verzamelen ze en werpen ze in het vuur en ze worden verbrand. (Johannes 15:6)
  • Dat is waar. Zij werden afgebroken vanwege hun ongeloof, maar jullie staan vast door het geloof. Wordt dus niet trots, maar vrees. Want als God de natuurlijke takken niet spaarde, zal hij u ook niet sparen. Let dus op de goedheid en de strengheid van God: strengheid jegens hen die gevallen zijn, maar Gods goedheid jegens u, mits u in zijn goedheid blijft. Anders wordt ook u afgesneden. (Romeinen 11:20-22)
  • Door dit evangelie bent u gered, als u stevig vasthoudt aan het woord dat ik u verkondigde. Anders hebt u tevergeefs geloofd. (1 Korintiërs 15:2)
  • Ik ben verbaasd dat u Hem, die u door de genade van Christus heeft geroepen, zo snel in de steek laat voor een ander evangelie (Galaten 1:6).
  • Het bewaren van het geloof en een goed geweten, wat sommigen hebben verworpen en schipbreuk hebben geleden met betrekking tot hun geloof. Onder hen zijn Hymenaeus en Alexander, die ik aan de satan heb overgeleverd, opdat zij zouden leren niet te lasteren. (1 Timotheüs 1:19-20)
  • Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen van het geloof zullen afvallen en aandacht zullen schenken aan bedrieglijke geesten en leringen van demonen (1 Timotheüs 4:1).
  • Als wij standhouden, zullen wij ook met hem heersen; als wij hem verloochenen, zal hij ook ons verloochenen (2 Timoteüs 2:12)
  • Ziet toe, broeders, dat er in niemand van u een slecht, ongelovig hart is, dat zich afkeert van de levende God. (Hebreeën 3:12)
  • Wij zijn gekomen om deel te hebben aan Christus, als wij inderdaad tot het einde toe vasthouden aan onze oorspronkelijke overtuiging. (Hebreeën 3:14)
  • Want het is onmogelijk voor hen die ooit verlicht zijn geweest, die de hemelse gave hebben geproefd, die deel hebben gehad aan de Heilige Geest, die de goedheid van het woord van God en de krachten van het komende tijdperk hebben geproefd, en die vervolgens zijn afgevallen, om hen opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij de Zoon van God opnieuw tot hun eigen schade kruisigen en hem verachten. (Hebreeën 6:4-6)
  • Wij willen dat ieder van u tot het einde toe dezelfde ijver aan de dag legt, opdat hetgeen waarop u hoopt volledig gerealiseerd wordt. (Hebreeën 6:11)
  • Maar wij behoren niet tot hen die terugdeinzen en vernietigd worden, maar tot hen die geloof hebben en gered worden. (Hebreeën 10:39)
  • Want als zij, nadat zij door de kennis van de Heer en Heiland Jezus Christus aan de bezoedelingen van de wereld zijn ontkomen, daarin opnieuw verstrikt raken en overwonnen worden, is de laatste toestand voor hen erger geworden dan de eerste. Want het is beter dat zij de weg der gerechtigheid niet gekend hebben, dan dat zij, nadat zij die gekend hebben, zich afkeren van het heilige gebod dat hun is overgeleverd. Het is met hen gebeurd volgens het ware spreekwoord: “Een hond keert terug tot zijn eigen braaksel” en: “Een zeug keert na het wassen terug tot het wentelen in het slijk.” (2 Petrus 2:20-22)

Gered door werken?

En dat is precies wat veel voorstanders van het idee ‘eens behouden, altijd behouden’ zullen beweren. Ze zeggen dat degenen die zeggen dat een christen zijn redding kan verliezen, in feite leren dat we gered moeten worden door onze werken. Ze zien onze actieve keuze om Jezus te volgen als werken. Nogmaals, broeder Hovind:iv

00:00:25 – 00:00:31

00:05:28 – 00:05:32

00:06:11 – 00:06:22

00:09:43 – 00:10:20

Hij beweert ten onrechte dat degenen die geloven dat een christen zijn redding kan verliezen (Arminianisme) vasthouden aan ‘redding door werken,’ omdat ze ontkennen dat God mensen dwingt het evangelie te geloven. Laten we eens kijken wat Arminius daarop zegt:v

Ik beken dat het verstand van een natuurlijk en vleselijk mens duister en donker is, dat zijn genegenheden verdorven en buitensporig zijn, dat zijn wil koppig en ongehoorzaam is, en dat de mens zelf dood is in zijn zonden. En ik voeg hieraan toe—dat de leraar mijn hoogste goedkeuring krijgt, die zoveel mogelijk toeschrijft aan de goddelijke genade, mits hij de zaak van de genade zo bepleit, dat hij de rechtvaardigheid van God niet schaadt, en de vrije wil tot het kwade niet wegneemt.

Arminius is het volledig eens met de andere reformatoren dat de verlossing volledig een werk van genade is. Hij zegt dat de vrije wil van ons, mensen, buiten de genade om geen verlossing tot stand kan brengen. De menselijke wil is verduisterd door de zonde, en wij zijn dood in onze zonden. We hebben ècht de genade van God nodig voor onze redding. Hij gelooft duidelijk in redding uit genade en gelooft niet dat onze werken enige gerechtigheid tot stand kunnen brengen.

Evenzo staat de Bijbel vol met passages die aangeven dat we tot het einde toe moeten volharden, ons niet moeten afwenden; trouw moeten blijven. Nogmaals, je vindt deze teksten, die ik gepikt heb van meneer Jarrettvi, in dit artikel. De voledige link vind je in de eindnoten van dit artikel.vii

Waarom moet de Bijbel ons waarschuwen om trouw te blijven tot het einde? Zoals ik al zei, zijn al deze waarschuwingen gericht op volgelingen van Jezus. Zij die geloven dat de redding niet verloren kan gaan, kijken naar deze waarschuwingen en zeggen in feite (of moeten zeggen) dat ware gelovigen er automatisch naar zullen luisteren en daarom nooit hun heil zullen verliezen. Maar dan lijken deze waarschuwingen overbodig, en dat verklaart een tekst als 1 Timotheüs 1:19-20 niet, waar Hymenaeus en Alexander hun geloof hebben weggegooid en schipbreuk hebben geleden.

1 Timoteüs 1:19-20

En behoud het geloof en een goed geweten. Sommigen hebben dit verworpen en hebben in het geloof schipbreuk geleden. Tot hen behoren Hymeneüs en Alexander, die ik aan de satan overgegeven heb, opdat zij zouden leren niet meer te lasteren.

Vasthouden aan ons geloof is niet hetzelfde als hard moeten werken voor onze verlossing. Het geloof is gegeven door genade en niet door onze eigen inspanningen.

De gave van het geloof

Sommigen beweren misschien dat geloof het enige werk van onze kant is dat nodig is om gered te worden. Ik geloof echter dat dit niet waar is. Geloof wordt gezien als een gave van de Heilige Geest. We hebben al gelezen dat de Geest van God

Johannes 16:8

de [zal] wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel…

Zonder de Heilige Geest kunnen we niet eens beginnen met geloof.

Efeziërs 2:8

Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;

Maar als we dit geloof eenmaal hebben gekregen, moeten we het vasthouden.

Filippenzen 2:12-13

Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven, want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.

Vrees betekent niet dat we bang moeten zijn. De betekenis van het woordje ‘vrees’ moet worden gezien in de zin van respect, ontzag en eerbied. Met andere woorden, we moeten blijven werken om iets tot voltooiing te brengen. Dat doen we door actief gehoorzaamheid na te streven uit respect en liefde voor onze Verlosser… Niet omdat we bang zijn! Met andere woorden: Blijf dicht bij God en kom in Zijn aanwezigheid met een geest van eerbied en ontzag.

Vasthouden aan het geloof is geen werk. Het doet me denken aan het incident met Elisa en de weduwe in 2 Koningen 4. Ze was blut, de schuldeiser kwam haar twee zonen halen om ze tot zijn slaven te maken als betaling voor wat de weduwe hem schuldig was. Het enige wat ze nog had was een klein kruikje met olie. Elisa zei haar zoveel mogelijk kruiken te lenen als ze kon. Ze gehoorzaamde, en nadat ze alle kruiken verzameld had, zei Elisa dat ze de olie uit het kleine kruikje in de verzamelde kruiken moest gieten. De olie stopte niet voordat alle kruiken helemaal vol waren. Met al die olie kon ze haar schuld betalen.

Ik hou van dit verhaal! De dame deed gewoon wat ze moest doen, precies zoals Elisa haar vertelde, en ze werd gered van de schuldeiser. De olie bleef stromen omdat ze op het woord van de man van God vertrouwde. Een simpele vraag die bij me opkomt: Wat zou er gebeurd zijn als ze de olie begon te gieten, maar besloot niet langer op de Heer te vertrouwen? Wat als ze, in het proces van ongeloof, besloot het kruikje met olie kapot te gooien? Zou de olie op de grond blijven stromen en op de één of andere manier toch op wonderbaarlijke wijze de andere kruiken vullen? Ik denk het niet! Haar vertrouwen was ook een kwestie van gehoorzaamheid, maar dat was geenszins een werk van haarzelf. Het was God die haar zegende, en zij luisterde gewoon trouw.

Overeenkomsten of niet

Dus ook al zijn we het niet eens over de ‘eens behouden, altijd behouden’-leer, we zijn het met elkaar eens over de totale verdorvenheid van de mensheid. Ook zijn we het erover eens dat we niet in staat zijn zelf geestelijke keuzes te maken. Ja, we zijn het er ook over eens dat Jezus’ reddingswerk aan het kruis voor iedereen was, op elk moment in de wereldgeschiedenis.

Maar we zijn het er niet over eens dat Gods genade onweerstaanbaar is. Theologen die geloven dat we onze redding kunnen verliezen, geloven dat we Christus’ aanbod van redding kunnen weigeren. Ook zijn wij het niet eens over het idee dat slechts enkelen zijn uitverkoren. De hele mensheid is voorbestemd om gered te worden, maar niet iedereen zal Zijn roep beantwoorden.

Moeten we in horror leven?

Velen, die vasthouden aan het ‘eens behouden, altijd behouden’-idee, zullen zeggen dat wie gelooft dat hij zijn redding kan verliezen, in een voortdurende staat van angst leeft. Dit is natuurlijk belachelijk! Niemand van ons gelooft werkelijk dat we onze redding kunnen verliezen bij de eerste de beste twijfel die opkomt. Het is niet zo dat we naar de hel gaan als we rondlopen met slechte gedachten en dan plotseling sterven! Dat zou een afschuwelijke gedachte zijn. We zijn niet verloren als onze laatste daad een zondige daad was. Stel je voor, je ligt op je sterfbed er de hele tijd voor te zorgen dat je je zonde belijdt terwijl je je laatste adem uitblaast… Nee, natuurlijk niet! God is goed en wil niet dat iemand van ons verloren gaat.

Redding is niet afhankelijk van het vragen van vergeving voor elke afzonderlijke zonde. Velen schijnen dit te denken, en ze zullen de Heer zelfs vergeving vragen voor de dingen die ze misschien gedaan hebben of de dingen die ze niet gedaan hebben, maar misschien later nog gaan doen… Je weet het maar nooit, toch? Ik vind die leer nergens in de Bijbel, tenzij je bepaalde teksten verkeerd wil uitleggen, zoals

1 Johannes 5:18

Wij weten dat ieder die uit God geboren is, niet zondigt; maar wie uit God geboren is, bewaart zichzelf en de boze heeft geen vat op hem.

en soortgelijke passages in die brief.

Ik houd veel van mijn vijf kinderen! Het zou me gek maken als ze elke dag naar me toe zouden komen om vergeving te vragen voor zaken die ze niet eens gedaan hebben. Ik ben geen monster en God de Vader ook niet! Mijn standaardpositie is liefde en genegenheid voor mijn kinderen. Ik weet dat ze naar me willen luisteren, en ik weet ook dat ze fouten zullen maken! Toch houd ik van ze!

De waarschuwingen in de Bijbel gaan allemaal over mensen die Jezus vrijwillig de rug toekeren. We hebben het niet over een christen die door een diep en donker dal gaat in zijn geloofsleven. We hebben het niet over degenen die in een depressie zitten en niets anders willen dan in bed blijven liggen. Het gaat niet over christenen die worstelen om hun gebedsleven actief te houden. Laat je niet misleiden door dat soort gepraat.

Valse troost

Deze vraag of iemand ooit zijn redding kan verliezen, is emotioneel geladen. Het is erg moeilijk voor mensen met familieleden of vrienden die christen zijn geweest, maar later God de rug hebben toegekeerd. Ik begrijp dat het een troost is om te geloven dat je geliefden bij je zullen zijn in de hemel. Ik begrijp ook dat het troostend kan zijn voor hen die gewoon weten dat ze een lauw leven leiden. Maar eerlijk gezegd… Als je die hoop baseert op iets wat Bijbels onjuist is, dan heb je die hoop op valse gronden gebaseerd.

Laat je niet misleiden door deze leer die je een vals gevoel van veiligheid geeft. Je vriend die atheïst is geworden heeft gebed nodig! Heel veel gebed! We moeten ons niet op ons gemak voelen als ze terugkeren naar de brede weg die naar hun ondergang leidt.

Misschien wil je mijn afspeellijst eens bekijken over acht redenen waarom mensen het Evangelie niet accepteren.viii

Vertel me wat je denkt

Dus, zoals de laatste video over ‘eens behouden, altijd behouden,’ denk ik dat dit onderwerp wel wat gevoelens zal losmaken. Misschien heeft het wat wenkbrauwen doen fronsen. Vertel me wat je denkt over dit idee dat een christen zijn of haar redding kan verliezen. Zoals ik al zei, zal ik in het bijbehorende artikel op mijn website meer Bijbelteksten schrijven. Ik kijk ernaar uit om van jullie te horen, maar hou het alsjeblieft broederlijk.

Volgen!

Bekijk de beschrijving van deze video. Daar vind je een link naar mijn Odysee kanaal. Je kunt ook mijn kanalen op GabTV, Flote en Bitchute bekijken… Niet dat deze kanalen veel van elkaar verschillen. Uiteindelijk hebben ze meestal dezelfde inhoud. Maar op deze manier weet ik zeker dat er niet één partij is die mijn video’s kan verwijderen.

Ondersteuning

Hoe dan ook, heel erg bedankt voor jullie gebeden en steun! Sommigen van jullie hebben me al financieel gesteund en dat is super, want ik ben aan het sparen voor wat extra gereedschap, zoals een statief en een nieuwe knoopmicrofoon. Je kunt in de beschrijving van deze video of op mijn website kijken hoe je me kunt helpen. Ook vind je daar een link naar zowel de Nederlandse als de Engelse transcripties van deze video.

God’s zegen, bedankt voor het kijken, en als de Heer het wil zien we elkaar in mijn volgende video!



Eindnoten:

i @CarryHandle. (18-12-2022). RE: Once Saved, Always Saved a Critical Review [videobestand]. Opgehaald van <https://odysee.com/@apologeet:3/once-saved,-always-saved:2?lc=305004732557e4aa7c35382543d424ac73384f3ed909afc0f966a780bc3c1a83> (cursief gedrukte bewerkingen zijn van mij om het leesbaarder te maken).

ii Kent Hovind OFFICIAL, "Can You Lose Your Salvation!" Odysee.com, geüpload door @DrDino, 12-10-2022, <https://odysee.com/@DrDino:5/can-you-lose-your-salvation!:1>, geraadpleegd 1-12-2022.

iii Ibid.

iv Kent Hovind OFFICIAL, "Once Saved always saved-Follow up!!!" Odysee.com, geüpload door @DrDino, 12-10-2022, <https://odysee.com/@DrDino:5/once-saved-always-saved-follow-up!!:3?>, geraadpleegd 1-12-2022.

v Arminius, J., Grace and free will, Works of James Arminius, Vol. 2., [internet] <https://www.ccel.org/ccel/arminius/works2.ix.vi.html>, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann, geraadpleegd 20-12-2022.

vi Jarrett, E., Arminianisme: The Persistence of Salvation, aclayjar.net, 28-02-2022 [internet] <https://aclayjar.net/2017/10/arminianism-salvation-security/>, Nederlandse vertaling: Jurgen Hofmann, geraadpleegd 20-12-2022.

vii https://www.apologeet.nl/nl/studies/can-you-lose-your-salvation/

viii https://odysee.com/@apologeet:3/Eight-Reasons-Why-People-Won’t-Accept-The-Gospel:8?
https://www.apologeet.nl/nl/faq/eight-reasons/

5 1 stem
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: