En de kerk was stil…

Apologeet.nl

En de kerk was stil…

Geen onderwerp over apologetiek deze week. Iets anders trok mijn aandacht.

Vorige week las ik de nieuwsberichten uit Nederland. Eén artikel trok mijn aandacht. Het was een interview met een arts. Het ging natuurlijk ook over alle maatregelen die de overheid heeft genomen en nog steeds neemt om te voorkomen dat mensen Corona krijgen. Deze arts is voor zover ik weet geen christen, maar ik kan het mis hebben. Ze was vrij duidelijk in haar mening. De maatregelen eisen een grotere tol op de gezondheid van de mensen en de samenleving in het algemeen, dan Corona doet.

Veel rechten worden afgenomen. Mensen moeten een OR-code laten zien om restaurants binnen te mogen. De minister van Volksgezondheid begon in feite de woorden van andere leiders na te papegaaien, door te zeggen dat dit nu de pandemie van de ongevaccineerden is.

Ik wilde wel dat ik me kon herinneren waar ik het artikel gelezen heb, maar ik ben het ff kwijt. Hoe dan ook, de dokter zei dat ze verbaasd was over het feit dat bijna geen enkele arts zich uitsprak tegen dit beleid. Geen dokters, geen psychiaters, geen mainstream nieuwsuitzending. En toen zei ze het! "Zelfs de kerk is stil!" Die laatste uitspraak hakte er bij mij wel ff in! Een mokerslag! Ik hoor bij de kerk van Christus!

Waarom zou een seculiere dokter zoiets zeggen? Waarom beperkte ze zich niet gewoon bij de normale seculiere autoriteiten? Nou, ik denk dat ik wel weet waarom! Het is omdat deze dokter het één en ander van de geschiedenis weet. In het verleden—en dan heb ik het niet over de laatste 70 jaar, maar over honderden jaren—was de kerk er altijd als de zaken uit de hand liepen.

Vorig jaar heb ik de hele kwestie rond de coronamaatregelen al besproken. In mijn eerste video betoogde ik dat de Kerk zich niet kan veroorloven bang te zijn. Laat ik mezelf citeren i:

… sinds wanneer vinden wij het normaal om mensen in de laatste fase van hun leven sociaal contact te ontzeggen? En als ze dan gaan sterven mogen ze bijna geen bezoek krijgen. Waar zijn dan de christenen die hier tegen in verweer komen? Was het niet de Here Jezus Zelf die de melaatsen aanraakte, Hij die vriend van de zondaars werd genoemd.

Later heb ik nog een video gemaakt waarin ik spreek over de geloofwaardigheid van de kerk en daarmee over de boodschap die de kerken zouden moeten verkondigen. Opnieuw zal ik een stukje citeren ii:

Ik denk dat we over tien jaar hetzelfde zullen doen. Niet veel eerder. Volgend jaar zijn de gevoelens en emoties over deze epidemie nog steeds te vers. Nee, na ongeveer tien jaar vragen we ons waarschijnlijk af wat er is gebeurd. Ons antwoord is misschien één van verbazing en verbijstering. “Maar, we hadden zulke mooie en professionele live-streams en we hebben elkaar aangemoedigd met Zoom-bijeenkomsten. Ja, we dronken thee en koffie met elkaar tijdens deze geweldige Zoom-bijeenkomsten!”

Ja, maar ondanks dit alles is de boodschap duidelijk. We hebben geen vertrouwen in onze eigen woorden als we zeggen dat er in Christus geen angst is. In Christus staan we sterk. “Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid” (2 Timoteüs 1: 7).

Ik zal de linkjes naar deze video’s in de beschrijving hieronder zetten.

Nu zijn we dus op het punt aangekomen dat men zich eigenlijk begint af te vragen waarom ook de kerk zwijgt over alle ontwikkelingen rond de discriminerende QR-code. Vorige week hebben we als gezin geluisterd naar een preek van David Pawson. Broeder Pawson is al bij de Heer, maar zijn boodschap is nog steeds te downloaden. Hij sprak over de rol van de Kerk in de tweede wereldoorlog. Op een bepaald moment zei hij, en ik zal hem parafraseren:

In de afgelopen eeuw heeft de Kerk zich uitgesproken toen dat niet had gemoeten, en we hebben gezien dat de Kerk zweeg toen zij moest spreken.

Is dit dan wat er nu ook gebeurt? Zwijgt de Kerk terwijl ze zich zou moeten uitspreken tegen discriminatie? Is dat echt de erfenis die we voor onze kinderen willen nalaten? Een zwak Evangelie dat bang is om tegen de heersende partijen in te gaan?

Ik herinner me de tijd toen we nog in Nederland woonden. Dat is al jaren geleden. Soms nam ik de woordverkondiging voor mijn rekeining. Een paar dingen konden niet vanaf de kansel worden besproken: Israël; Evolutie/Schepping; Abortus; het Occulte en de Bijbelse visie op het opvoeden van kinderen. Het maakte dat de mensen in de kerk zich ongemakkelijk voelden. Het veroorzaakte te veel discussies. Nee, liever niet praten over deze zaken. Dit waren zaken die we beter konden bespreken op de maandagavond tijdens de Bijbelstudie. Behalve, dat we het daar ook nooit aan bod kwam. Ik ben een paar keer in de problemen gekomen omdat ik deze onderwerpen wèl behandelden in mijn preken. Nou, misschien ook omdat ik niet zo mild was. Ik geef het toe, ik lette niet zo erg op de gevoelens. Maar toch, niemand anders preekte over deze onderwerpen. Kunnen we nu ook Corona en de QR maatschappij aan de lijst van ‘onbespreekbaar’ toevoegen?

En ik weet dat er kerken zijn die zich wèl uitspreken! Zij staan niet toe dat anderen hen de mond snoeren. Dat is prachtig! Dat is wat we lezen in de Bijbel. Jezus werd niet tot zwijgen gebracht. Maar deze kerken zijn er maar weinig, en ze worden door andere kerken en individuen argwanend en met gefronste ogen bekeken.

Dit is wat Marcus Pittman iii, de CEO van LOOR.tv zei:

In de afgelopen 200 jaar hebben christenen geloofd dat het steeds slechter zal gaan. Deze ongelovige houding heeft de ondernemingsgeest van Amerikaanse christenen afgestompt. Eeuwenlang was het het geloof van christenen, die verwachtten dat de wereld voorlopig wel zou blijven bestaan, en zij verwachtten dat Gods zegeningen generaties lang zouden voortduren, het geloof die er voor zorgte dat deze natie èn de westerse beschaving tot een samenleving maakten dat zich kon veroorloven zendelingen naar de rest van de wereld te sturen.

Christenen bouwen geen ziekenhuizen meer, we zijn geen pioniers meer op het gebied van technologische innovaties, we bouwen geen bedrijven meer waarmee we onze achter-, achter-, achterkleinkinderen kunnen zegenen. We waren verbaast toen Kanye West zei: “Dit is voor mijn kind, kind, kind, voor als mijn kind, kind’s kinderen kinderen hebben.”

[…]

Christenen bouwden de boekdrukkunst, maar in plaats van die technologie verder te ontwikkelen, gebruikten wij het internet om online boekwinkels te op te zetten voor een klein christelijk publiek, terwijl we Bezos Amazon lieten bouwen. In plaats van te proberen Hollywood over te nemen en de middelen ervan te gebruiken om onze naasten te dienen en het christelijke wereldbeeld te propageren, maakten we flauwe films die mensen waarschuwden om hun ogen op de hemel gericht te houden omdat het einde van de wereld elk moment kan plaatsvinden. In plaats van kapitaal te gebruiken om te investeren in zaken en industrie, begroeven we ons kapitaal in de achtertuin en noemden het goed rentmeesterschap.
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof dat Jezus op een dag zal terugkomen. Alle Christenen geloven dat. Maar ik geloof niet dat Hij zal terugkeren naar een machteloze kerk, die zich net als Gideon in de wijnpersen verstopt. Ik geloof dat Hij zegevierend zal terugkeren, na elke vijand (marxisten inbegrepen) verslagen te hebben vanaf de rechterhand van God, door de kracht van het evangelie dat uitgaat in de kracht van de Geest. Ik geloof dat wanneer Christus wederkomt, het evangelie elke hoek van de aarde zal hebben bereikt, en daarmee ook de zegeningen van het evangelie die altijd in zijn spoor volgen.

Pittman vroeg zich af waarom we miljoenen Euros investeren in naties die als de armste ter wereld worden beschouwd. Waarom we zoveel geld uitgeven aan zending elders, maar dat er tegelijkertijd maar heel weinig christenen besluiten om hun geld en tijd te steken in het opbouwen van grote bedrijven. De meeste giga bedrijven zijn in handen van seculiere machtswellustige mensen. Het soort mensen dat donaties geeft aan ‘de arme zwarte mensjes’ die honger lijden, en dan vervolgens dit goede gebaar gebruiken om hun eigen agenda te propageren.

Begrijp me niet verkeerd! Ik werk als zendeling, en ik ben voor mijn hele inkomen afhankelijk van giften. Dus, vooral blijven geven. Maar! Er is niets mis met invloedrijk zijn. Er is niets mis mee om een positie te hebben waarin je je idealen kunt promoten. De seculiere wereld doet het ook. Maar de Kerk is vooral bezig met haar ding! Niet te luidruchtig omdat we onze seculiere buurman in zijn slaap zouden kunnen storen. Niet te luid omdat onze kerkleden zich wel eens onrustig zouden kunnen gaan voelen.

Ik maak deze video zowel in het Nederlands als in het Engels. Ik ga er geen bijbelstudie van maken. Nee, ik ga je niet uitleggen wat Gods woord zegt en hoe dit vooral van toepassing is op een pro-actieve kerk. Doe zelf je huiswerk! Bevraag de voorganger en oudsten in je kerk. Waar sta jij in de geschiedenis? Wat gaat jou kerk communiceren naar de wereld? Zijn de woorden van de dokter waar ik mee begon op jou van toepassing? Of spreek je je uit tegen onrechtvaardige, discriminerende regels. Zijn jij en je kerk nog geloofwaardig en relevant voor de wereld om ons heen?

Wat ik het laatste jaar gezien heb, is niet altijd hoopgevend. Maar zoals ik al zei! Ik heb ook opmerkelijke moed gezien onder christenen en kerken. Ik kijk uit naar Jezus’ wederkomst. Tot die tijd hoop ik dat we samen kunnen werken en ècht kunnen bouwen aan Zijn koninkrijk in een wereld die er snel van wegrent. Het is tijd om ons te herinneren dat we niet geroepen zijn om ons vertrouwen te stellen in regeringen en grote industrieën. Regeringen en industrieën die allemaal van Christus zijn weggelopen en vooral zichzelf lijken te dienen, en daarmee een wereld creëren die het leven verwoest. Nee, we moeten onthouden dat we een zegevierende Koning dienen. Een Koning die ons geroepen heeft om het licht van de wereld te zijn.

We hebben een geloof nodig dat gelooft dat Christus je redt van zonde en hel, maar ook gelooft dat die redding je inspireert om de wereld nu te verandereniv


Voetnoten:

i J. Hofmann, (30-07-2020), Hoe Christenen omgaan met de Corona crisis, [Online video] https://odysee.com/@apologeet:3/hoe-christenen-omgaan-met-de-corona:e [accessed 02-11-2021].

ii J. Hofmann, (27-09-2020), Verliest de kerk haar geloofwaardigheid? [Online video] https://odysee.com/@apologeet:3/christenen-omgaan-met-de-corona:5 [geraadpleegd 02-11-2021].

iii M. Pittman, (28-10-2021), trans. J. Hofmann, An Eschatology of Victory, [internet] https://news.gab.com/2021/10/28/an-eschatology-of-victory/ [geraadpleegd op 02-11-2021].

iv Ibid.

De twee eerdere video’s die ik hier over heb gemaakt:

Hoe Christenen omgaan met Corona (Video)

Hoe Christenen omgaan met Corona (Pagina)

Verliest de kerk haar geloofwaardigheid? (Video)

Verliest de kerk haar geloofwaardigheid? (Pagina)

Aanbevolen afspeellijst

https://odysee.com/@apologeet:3/About-Corona-%28includes-Dutch-content%29:c

https://www.youtube.com/playlist?list=PL-RuM28NuH2EWmufrn4wgKw2sjyqu5Pyn

De kerk van Suriname

https://www.youtube.com/watch?v=vsjn109vK2A

5 1 stem
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

2 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: