Waarom vallen christenen anderen toch zo lastig met hun geloof!

Apologeet.nl

Waarom vallen christenen anderen toch zo lastig met hun geloof!

Ik heb me wel eens afgevraagd waarom atheïsten anderen lastig vallen met hun atheïsme. Nou, dat antwoord heb ik al een hele tijd geleden gekregen. Maar hier is de tegenvraag die door sommige atheïsten wordt gesteld. Waarom vallen christenen anderen lastig met hun geloof? Waarom willen christenen over anderen heersen met hun religieuze ideeën?

Achter deze vraag gaat een hele reeks twijfels schuil over de motieven van christenen. Laten we eens kijken naar enkele van deze vooringenomen ideeën over ons.

Op macht beluste christenen

Je hebt deze beschuldiging misschien al eerder gehoord. De enige bestaansreden van het christendom is om mensen te onderwerpen. Het christendom moet verzonnen zijn door machtswellustelingen en dus willen veel christenen vandaag de dag nog steeds anderen onderwerpen.

Er ongelovigen die een aan hekel hebben aan het idee dat christenen mogen of denken te kunnen zeggen wat iemand wel en niet mag doen. Ze hebben er vooral een hekel aan als christenen lijken te denken dat zij weten wat goed voor hen is en dat zij (de christenen) uit naam van God menen te handelen.

Aardse zaken

Als je goed naar deze aanklacht luistert, lijkt het erop dat zij die dit argument gebruiken, denken dat christenen meer geïnteresseerd zijn in het hebben van macht hier op aarde dan later in de hemel.

Wat ze echter vergeten is dat het orthodoxe christendom leert dat Jezus op de derde dag fysiek opstond uit het graf. Wij geloven, met heel goede redenen, dat Christus ècht is en dat Hij vandaag de dag ook ècht leeft. Daarom weten we dat we op een dag zullen opstaan en een eeuwig leven met Christus zullen leiden op een nieuwe aarde. Dit betekent dat de hoop van een christen niet gericht is op aardse zaken, maar op een eeuwig leven met God.

Dus ook al zijn er misschien één of twee uitzonderingen, over het algemeen zijn christenen niet bijzonder geïnteresseerd in het hebben van een grote heersende positie hier op aarde. Geen zorgen! Ik kom later terug op deze verklaring. Maar laten we eerst eens kijken naar twee bijbelverzen die dit idee ondersteunen.

Hebreeën 12:2

terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.

2 Petrus 3:13

Maar wij verwachten, overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

Wetgeving voor van alles en nog wat

Oké, hoe dan ook, waarom proberen christenen dan het onderwijs van woke-isme op scholen te verbieden? Waarom zijn we tegen abortus? Waarom erkennen we het homohuwelijk niet als een door God ingestelde verbintenis? Waarom spreken we ons uit tegen de zogenaamde drag-queens die boekjes voorlezen aan kleuters? Waarom spreken we ons uit tegen euthanasie? Of met andere woorden, waarom proberen we macht te krijgen in de politiek, in organisaties, op scholen en wat al niet meer, als we niet geïnteresseerd zijn in aardse zaken?

Moraliteit en rechten

En nu komen we bij de kern van de zaak. Ook al is een Christen niet op macht belust, de Christen moet wel begrijpen Wie hij dient. Christenen geloven in een almachtige, liefhebbende God. Deze God heeft ons naar Zijn beeld geschapen. Hij houdt van ons en heeft ons onvervreemdbare of diepgewortelde rechten gegeven. Hij heeft ons geschapen met een intrinsieke morele waarde. Met andere woorden, de mens is van onschatbare waarde.

Objectieve moraliteit

Oké, dit wordt het leuke gedeelte van het artikel. Ik verwacht dat velen dit volgende deel niet leuk zullen vinden.

Wij, christen, geloven dat er een objectieve moraal bestaat die in de loop der tijd niet kan veranderen. Wij geloven dat het God is die ons deze moraal heeft gegeven en dat niemand deze naar believen kan veranderen.

Dit komt op velen over als arrogant. Hoe durven we te zeggen dat we weten wat goed en fout is, want, zo zeggen ze, wat goed is voor de één kan fout zijn voor de ander. Maar Geisler zei het zo: Als moraliteit ‘van alles voor iemand kan betekenen, dan betekent het niets voor iedereen.’i

Vanuit dit gezichtspunt kijken we dus met andere ogen naar zaken als LGBTI+, abortus, euthanasie, drag-queens die boekjes voorlezen aan peuters, en wat al niet meer. In het christelijke wereldbeeld kan het niet zo zijn dat het doden van een baby in de ene situatie en het redden van een baby in een andere situatie allebei even goed is. In het Christelijke wereldbeeld kan het niet allebei goed zijn dat verwarde tieners in het ene centrum geestelijke hulp krijgen en in het andere informatie over hoe ze zich kunnen ontdoen van die delen die zo kenmerkend zijn voor vrouwen of mannen.

Christenen koesteren mensen

Als we dit geloven, en ik ben hier heel sterk in, moeten we ook doen wat onze Heer en Verlosser deed, namelijk mensen koesteren. Het feit dat zoveel christenen proberen te voorkomen dat andere mensen gewond raken, is geen poging om hun eigen machtswellust te bevredigen. Het is omdat ze oprecht de levens koesteren van hen die zichzelf niet kunnen verdedigen, of van hen die verloren lijken te zijn in hun denken. Christenen moeten, net al hun Heer, zich bekommeren om mensen wiens levens op het punt staan om ongegeneerd vernietigd te worden.

Meedogenloze liefde

Voor zover er mensen zijn die zeggen dat ze christen zijn, maar hun positie misbruiken om anderen te misbruiken of te mishandelen, kunnen we gerust zeggen dat ze niet leven in overeenstemming met het christelijke wereldbeeld.

De christen kan zijn positie gebruiken om op te komen voor het leven van bijvoorbeeld de ongeborenen. Dit is geen misbruik, maar eerder een demonstratie van de liefde die ze hebben voor de zwakkeren.

Jezus liet ons zien dat liefde opofferend is.

1 Johannes 3:16

Hieraan leerden wij de liefde kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven. Ook wij moeten voor de broeders het leven geven.

Hij liet ook zien dat liefde zorgzaam is.

Johannes 13:33-34

Lieve kinderen, nog een korte tijd ben Ik bij u. U zult Mij zoeken, en zoals Ik gezegd heb tegen de Joden, zo zeg Ik het nu ook tegen u: Waar Ik heen ga, kunt u niet komen. Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.

En in die laatste zin kunnen we ook zien dat liefde een gebod is dat rechtstreeks door de Heer is gegeven.

De liefde die we hebben moet ook zichtbaar zijn.

Johannes 13:35

Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt.

Tot slot zien we dat Jezus’ liefde volledig was toegewijd om vervuld te worden.

Johannes 13:1

En vóór het feest van het Pascha, toen Jezus wist dat Zijn uur gekomen was dat Hij uit deze wereld zou overgaan naar de Vader, heeft Hij de Zijnen, die in de wereld waren en die Hij liefgehad had, liefgehad tot het einde.

Liefde gaat over toegewijd zijn aan het beste belang van de ander. Echte liefde is een toegewijde en meelevende toewijding die, in het volgen van de leer van Jezus, zichzelf laat zien door te streven naar het uiterste welzijn van het geliefde individu.

Koppig maar niet op macht belust

Ik begrijp dat we ons op glad ijs begeven als het gaat om het uitdrukken van de liefde die we hebben voor onze naasten. Het kan snel uitmonden in een machtsgreep waarbij we ons niet meer bekommeren om het voorbeeld dat Jezus gaf. Toch hebben we door de eeuwen heen christenen op zeer invloedrijke posities gezien die hun ambt gebruikten ten gunste van anderen. Ze leefden koppig volgens het gebod om hun naaste lief te hebben als zichzelf.

Veel ongelovigen zullen deze uitleg van christenen niet accepteren. Ze voelen zich simpelweg beperkt door christelijke ideeën over bijvoorbeeld homohuwelijk en abortus. Om een lang verhaal kort te maken, velen willen gewoon hun eigen leven leiden en zullen alles en iedereen die hen beperkt als onderdrukkend beschouwen.

Romeinen 8:7

Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet.

Dit is misschien niet leuk om te zeggen, maar iemand die de Heilige Geest niet heeft, kan de dingen van God niet begrijpen. Ze kiezen wat ze willen. Velen gebruiken de slogan van de wereld: “Dat wat goed is voor jou, hoeft niet perse goed te zijn voor mij.”

Anderen blijven lastigvallen met je geloof

Kolossenzen 4:5-6

Wandel met wijsheid bij hen die buiten zijn, en buit de geschikte tijd uit. Laat uw woord altijd aangenaam zijn, met zout smakelijk gemaakt, opdat u weet hoe u iedereen moet antwoorden.

Belijdende christenen moeten opkomen voor de zwakken. Jezus wandelde onder ons en toonde liefde, maar Zijn liefde dwong Hem ook om het kwaad aan de kaak te stellen. En we moeten weten dat het kwaad niet goed wordt als iemand daar zin in heeft of als een regering het goed vindt. Kwaad is kwaad en dat zal nooit veranderen omdat God en Zijn woord nooit zullen veranderen.

Jesaja 40:8

Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat voor eeuwig.

Hebreeën 13:8

Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid.

Wees niet bang voor de beschuldigingen die mensen zullen brengen. Je hoeft alleen maar te doen wat juist is en de Heer zal met je zijn.

Lucas 12:11-12

Wanneer zij u dan zullen brengen naar de synagogen en voor de overheden en de machthebbers, wees dan niet bezorgd hoe of wat u ter verdediging moet zeggen of wat u moet spreken. Want de Heilige Geest zal u in dat uur leren wat u moet zeggen.

Tot slot

Alle grote veranderingen in de wereld zijn tot stand gekomen door proactieve mensen. Wij, christenen, zouden niet achterover moeten zitten! Jezus zweeg niet, Hij gehoorzaamde God actief in alles. We moeten Zijn voorbeeld volgen!

In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen van dit artikel.

Van harte Gods zegen!


Eindnoten

i Geisler, N. L., ‘Can Atheists Justify Being Good Without God?’, Articles by Dr. Geisler website (13 mei 2024, http://normangeisler.com/can-atheists-justify-being-good-without-god/). Vertaling: Jurgen Hofmann.

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: