5 Vragen die elke Christen zou moeten leren beantwoorden

Apologeet.nl

5 Vragen die elke Christen zou moeten leren beantwoorden

1. Zijn de documenten van het Nieuwe Testament niet gecorrumpeerd?

Het is waar dat we vroeger nog niet de mogelijkheid hadden om documenten te kopiëren en te plakken in een digitale omgeving. Alle documenten moesten dus met de hand worden gekopieerd, wat een nauwkeurig en langdurig karwei was. Bovendien hebben we niet de originele documenten, zoals ze door de apostelen zelf zijn geschreven, om ze te controleren op fouten.

Maak je geen zorgen! Veel slimme mensen beoefenen een wetenschap die tekstuele kritiek heet. In deze wetenschap zijn ze in staat om de tekst van oude documenten te reconstrueren door ze te vergelijken met andere kopieën. Het feit dat er veel kopieën zijn van manuscripten en vroege manuscripten maakt hun werk er niet makkelijker op, maar het maakt de resultaten wel heel nauwkeurig. Kortom, hoe meer kopieën van manuscripten en hoe meer vroege manuscripten een geleerde heeft, hoe beter de resultaten.

Je moet ook weten dat de documenten van het Nieuwe Testament meer manuscripten en eerdere manuscripten hebben om hun nauwkeurigheid te ondersteunen dan enig ander werk uit de klassieke literatuur.

De meeste schriftgeleerden zijn het erover eens dat het Nieuwe Testament met een verbazingwekkend hoge mate van precisie is gekopieerd. De afwijkingen tussen deze kopieën zijn eigenlijk zo klein dat het mogelijke negatieve effect op de primaire Christelijke doctrines er gewoon niet is. We hebben het dan bijvoorbeeld over iets als het schrijven van de naam Lukas met een ‘c’. Het is echt niet zo’n groot probleem voor ons geloof.

Hixon en Gurry zeggen hierover het volgende:i

Toch denken we dat zelfs de meest beschadigde manuscripten en edities de centrale waarheden van het Christelijk geloof nog steeds helder en krachtig overbrengen. In elk tijdperk heeft God zijn volk een tekst gegeven die meer dan betrouwbaar genoeg is om het verlossende werk te kennen dat Hij door Jezus Christus heeft volbracht.

Misschien wil je ook mijn video over dit onderwerp bekijken:

https://odysee.com/@apologeet:3/silly-christian-doesn-t-the-bible:2

https://odysee.com/@apologeet:3/silly-christian-de-bijbel-is-geschreven:7

2. Veroordeelt de Bijbel slavernij?

Ik heb een goed idee! Ga naar een verjaardagsfeestje en om het gesprek op gang te krijgen, kun je het woord ‘slavernij’ laten vallen. Succes verzekerd! Waarom? Nou, de meeste mensen zullen meteen denken aan het misbruik en de dwangarbeid van zwarte Afrikanen. In Nederland gebruiken onze politieke leiders deze episode uit onze geschiedenis juist om te laten zien hoe geweldig verlicht ze zijn. Ze blijven zich maar verontschuldigen voor onze geschiedenis. Ze doen dat zonder de vroegere slavenhandel in moslimlanden te erkennen waar ook vele duizenden blanke Europeanen slecht werden behandeld. Eigenlijk is die slavenhandel op dit moment nog steeds gaande, maar dat is een ander onderwerp.

Hoe dan ook, het systeem in het Oude Testament zoals het door de Heer is ingesteld, gebruikt het Hebreeuwse woord abed dat in de Nederlandse taal vaak wordt vertaald als ‘slaaf’. Dit Hebreeuwse woord had echter niet dezelfde negatieve betekenis als in onze tijd. In de oudtestamentische tijd was dit soort dienstbaarheid een manier voor een verarmd persoon om een schuld af te betalen door vrijwillig werk.

Natuurlijk was het niet perfect, maar de bedienden kregen voedsel, onderdak, wettelijke rechten en bescherming tegen misbruik. Na zeven jaar, werd de bediende vrijgesteld van zijn schuld. Hij was vrij om te gaan en kreeg een geschenk van vee, wijn en graan.

Soms mochten de Israëlieten dienaren uit andere volken houden. Dit was alleen mogelijk als ze dat volk in een oorlog hadden overwonnen. Toch werden deze ‘vreemdelingen’ ook onder de Bijbelse wet beschermd tegen mishandeling.

De Israëlieten konden niet zomaar naar een buurland gaan en mensen ontvoeren om ze als slaven te gebruiken. Op mensenhandel stond in het Oude Testament de doodstraf. Je zou dus wel twee keer nadenken voordat je zoiets deed.

Het Nieuwe Testament is iets ingewikkelder. Dit was de tijd van het Romeinse Rijk en de Romeinen hielden zich niet bepaald aan Gods regels wat betreft slavernij. Je zult echter geen enkele passage in het Nieuwe Testament vinden die dit soort slavernij goedkeurt. Het waren moeilijke tijden om je ertegen uit te spreken omdat ongeveer 85% van de Romeinse bevolking slaaf was. De Romeinen waren dus erg alert als het op een mogelijke opstand aankwam. Als de schrijvers van het Nieuwe Testament de slaven hadden aangemoedigd om in opstand te komen, dan zou dat niet goed zijn gevallen. Meestal zouden mensen die dat deden vervolgd en zelfs geëxecuteerd worden.

In plaats daarvan leerde de apostel Paulus dat slaven in Christus op gelijk waren aan vrije mensen. Het was revolutionair om te stellen dat een slaaf de broeder of zuster van zijn of haar eigenaar kon zijn. Paulus moedigde mensen aan om hun hart te veranderen. Later zien we dit duidelijk terug bij mensen als John Wesley en William Wilberforce, die zich onvermoeibaar inzetten voor de afschaffing van de moderne slavernij.

Een essay over dit onderwerp vinden op mijn website:
https://www.apologeet.nl/studies/essay_13/

3. Is er enig bewijs voor de wederopstanding van Jezus?

Oké, laten we eens kijken waar de meeste ultra-liberale tot extreem-rechtse conservatieve geleerden het over eens zijn. Meneer Gary Habermas verzamelde meer dan 1400 werken van deze mensen die tussen 1975 en 2003 zijn geschreven over de wederopstanding van Jezus.ii

  1. Jezus stierf door een Romeinse kruisiging;
  2. De discipelen van Jezus geloofden dat Hij uit de dood was opgestaan en dat Hij aan hen was verschenen, en ze waren bereid om voor deze overtuigingen te lijden en te sterven;
  3. Paulus, de radicale vervolger van de vroege kerk, werd plotseling zelf christen nadat hij een ervaring had gehad waarvan hij geloofde dat het de opgestane Jezus was;
  4. Jakobus, de broer van Jezus, was eerst erg sceptisch over de beweringen van zijn broer. Maar ook hij bekeerde zich plotseling nadat hij geloofde dat hij de opgestane Jezus had gezien.

Naast deze vier overeenkomsten is 75% van deze geleerden het ook eens met het verhaal dat het graf van Jezus leeg werd gevonden.

Laten we eerlijk zijn. Deze geleerden zijn geen domoren. Merk vooral op dat zelfs de liberale geleerden het grotendeels eens zijn over de eerder genoemde vier punten. Zij zien vooral het liefst dat de opstanding voor eens en altijd wordt ontkracht.

Laten we nu eens naar deze punten kijken. Wat zou de meest redelijke conclusie zijn? Als een scepticus deze overeenkomsten wil verwerpen, kan ik je verzekeren dat hij of zij sowieso niet echt geïnteresseerd is in jouw antwoorden.

4. Is er buiten de Bijbel bewijs dat Jezus heeft bestaan?

Oké, naast het feit dat de Bijbel een unieke verzameling oude documenten is die door velen als historisch en authentiek worden erkend, zijn er ook verschillende bronnen buiten de Bijbel te vinden.

We kennen 10 niet-christelijke bronnen die Jezus als een echt persoon noemen. Binnen 150 jaar na zijn leven wordt hij genoemd door Josephus, Tacitus, Plinius de Jongere, Plegan, Phallus, Suetonius, Lucianus, Celsus, Marabar, Serapion en de Joodse Talmoed.

In deze lijst hebben we niet eens de vele Christelijke historische getuigen opgenomen die over hem schreven, inclusief de ooggetuigen.

Dus als iemand de Bijbel niet als bewijs aanvaardt, wat niet echt getuigt van een geïnformeerde geest, kun je altijd wijzen op deze andere bronnen.

5. Ontkracht de wetenschap God?

De hedendaagse wetenschap is vooral materialistisch en naturalistisch. Dat maakt het gemakkelijk om deze vraag te beantwoorden. God is Geest en per definitie niet materieel, daarom kan Hij niet getest worden zoals wetenschappers dat graag zouden willen.

Door te zeggen dat God niet bestaat, verlaat je het domein van de wetenschap. Het is een filosofische bewering die niet in een reageerbuis bewezen kan worden. Wanneer wetenschappers zeggen dat God niet bestaat, moeten ze hun bewijs filteren door hun materialistische en naturalistische lenzen. Maar deze lenzen verwerpen per definitie de mogelijkheid van iets buiten de materiële wereld.

Tot slot

Er zijn natuurlijk veel meer vragen die gesteld kunnen worden, maar ik denk dat deze vijf tot de voorkomendste behoren. We worden opgeroepen om altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en ontzag. (1 Petrus 3:15). Dus naast de primaire leerstellingen van ons geloof moeten we proberen om ook daadwerkelijk bereid te zijn!

Hoe dan ook, laat me weten wat je ervan vindt in de commentaren. Misschien ben je het niet eens met bepaalde dingen? Laat gewoon een reactie achter. Denk eraan! Ik ben vooral actief op mijn Odysee kanaal. Je vindt een link naar dat kanaal in de beschrijving van deze video of op mijn website.

Ik stel jullie gebeden en steun zeer op prijs! Kijk in de beschrijving van deze video om te zien hoe je me kunt helpen. Ik zal daar ook een link plaatsen naar zowel de Nederlandse als de Engelse transcripties van deze video.

God’s zegen, bedankt voor het kijken en, zo de Heer wil, zien we elkaar in de volgende video!


Eindnoten

i Mythen en fouten in de nieuwtestamentische tekstkritiek, red. E. Hixson en P. J. Gurry, InterVarsity Press, Downers Grove, 2019 p.20.

ii Bewijs voor de opstanding, Dr. Habermas beantwoordt belangrijke vragen, G.R. Habermas [internet] <https://garyhabermas.com/qa/qa_index.htm#evi> bekeken op 05-08-2023.
cf. Habermas, Gary R., "Resurrection Research from 1975 to the Present: What Are Critical Scholars Saying?" (2005). Facultaire Publicaties en Presentaties. Paper 9. <http://digitalcommons.liberty.edu/sor_fac_pubs/9>

5 1 stem
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

2 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: