Het christendom is tegen de vrijheid van meningsuiting … toch?

Apologeet.nl

Het christendom is tegen de vrijheid van meningsuiting … toch?

Deze beschuldiging is een wijdverbreid, en een gevierd argument tegen christenen. Zeker, we hebben in het verleden voorbeelden gezien waarin mensen niet mochten geloven of zeggen wat ze wilden. Godslastering, kritiek en onenigheid binnen de heersende kerk was een gevaarlijke onderneming. Voordat ik echter verder ga, zou ik de heer David Chilton willen citeren:

“Vrijheid kan niet worden geëxporteerd naar een natie of land die geen marktplaats heeft voor het Evangelie.”i

Dat is een gewaagde uitspraak! De heer Chilton stelt dat de vrijheid, die we zo goed kennen in het Westen, geworteld is in het christelijke wereldbeeld. Als we het hebben over een christelijk wereldbeeld, moeten we erkennen dat dit wereldbeeld geworteld is in het onderwijs van Christus. Christus was Degene die zijn volgelingen leerde nederig en eerlijk te zijn en mensen lief te hebben. Dus even om het argument van een tirannieke kerk uit de weg te ruimen. We kunnen gerust zeggen dat, toen de kerk en/of de geestelijkheid op fascistischeii en tirannieke manieren handelden, ze absoluut niet vasthielden aan het onderwijs van Jezus. En tenzij iemand met een leerstelling van Jezus kan komen waarin we onmiskenbaar kunnen lezen dat Hij een dergelijk denken promootte, laat ik het hele ‘onderdrukkende kerk’-gedoe nu achter me.

Waarom zei meneer Chilton dan zoiets dappers?

Chilton begrijpt de impact van het christelijke wereldbeeld! Als christenen geloven we dat ons geloof in Christus ons bevrijdt van de slavernij van zonde terwijl we in een goddeloze, corrupte en gevallen wereld leven.

2 Korintiërs 3:17 zegt: “De Heer is de Geest. En waar de Geest van de Heer is, is vrijheid.”

   Lees ook mijn artikel: Waarom zending er toe doet.iii

Christenen zijn altijd betrokken geweest bij het verdedigen van vrijheden. Het was niet alleen vrijheid van meningsuiting, maar ook andere vormen van vrijheden. U moet ook denken in termen van slavernij, godsdienstvrijheid en de vrijheid om uw eigen bezit te hebben. Door de geschiedenis heen hebben christenen deze rechten altijd verdedigd. Een christen heeft de plicht, nee, ik zou het een ‘heilige’ plicht willen noemen, om het oneens te zijn met zaken die slecht zijn. We hebben het niet alleen over persoonlijke zonde, maar ook over het ‘kwaad’ in de bredere zin, zoals slechtheid en tiranniek gedrag van leiders, fanatici, politici, koningen en zelfs van binnenuit de kerk zelf.

Als ik ‘heilige plicht’ zeg, zeg ik dit niet alleen op basis van één tekst in de Bijbel. De Bijbel is letterlijk doorspekt met bevelen om de vrijheid te verdedigen. Wat te denken van Micha 6:8 “Hij heeft u bekend gemaakt, o mens! wat goed is; en wat eist de HEERE van u, dan recht te doen, en weldadigheid lief te hebben, en ootmoediglijk te wandelen met uw God?” (SV), of in een meer begrijpelijke vertaling: “Nee! De Heer heeft jullie geleerd wat goed is. En dat is wat Hij wil dat jullie doen. Hij wil niets anders dan dat jullie eerlijk en rechtvaardig leven en gewillig naar jullie Heer God luisteren.” (BB)

Als we naar de geschiedenis van het protestantisme kijken, zien we veel onenigheid. Ja, je hebt hetal geraden! Daarom wordt het ‘protestantisme’ genoemd … Protestanten zijn degenen die protesteerden tegen tirannie. De protestanten wilden een leven leiden volgens Gods woord. Het is onnodig om te zeggen dat dit nìet mogelijk zou zijn zonder vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst. Je kunt alleen protestant zijn als je het oneens màg zijn en onenigheid is alleen mogelijk als er vrijheid van meningsuiting ìs. Kijk maar om je heen en kijk wat er gebeurt als landen minachting en gebrek aan respect beginnen te tonen voor degenen het oneens zijn met het beleid. Velen van ons denken dan meteen aan Noord-Korea en de Communistische Chinese Partij, waar ze christelijke andersdenkenden met minachting en brutaliteit behandelen.

Maar wacht eens even!! Hoe zit dat in onze eigen landen? Ik ben momenteel in mijn eigen land, Nederland. Ik sta versteld als ik zie hoeveel censuur er in mijn eigen land is. Ik ben opgegroeid in dit prachtige kleine land. Een land waar vrijheid van meningsuiting in wezen de eerste pijler van onze democratie was. Natuurlijk was ik niet altijd blij met de dingen die andere mensen zeiden. Maar ik zeg altijd dat als iemand in Amsterdam half naakt op een boot mag dansen terwijl hij zijn vriend kust, ik ook het evangelie mag prediken op de boot die achter hem drijft. Dat is vrijheid en bij vrijheid bestaat het risico dat je wel eens beledigd wordt. Maar nu wordt die vrijheid aangevallen. We hebben zelfs het leger om ons te controleren. En dat is nog echt waar ook! Onlangs meldden de krantenkoppen in Nederland dat het leger gebruik maakte van hun capaciteiten om bepaalde websites en personen te volgen die werden bestempeld als kritisch en het oneens waren met het overheidsbeleid rondom de bstrijding van Covid-19. Een verslaggever kreeg een telefoontje van de lokale politie, omdat ze te horen hadden gekregen dat hij mensen had geïnterviewd die het niet eens waren met de regeringsbeslissingen. De agente zei zich zorgen te maken over het feit dat hij een platform bood aan complotdenkers. Dit zijn slechts twee voorbeelden uit Nederland, maar ik weet zeker dat u er ook in uw land een paar kunt bedenken.

Laat me Chilton nogmaals citeren:

“Toen de puriteinen Engeland verlieten, dwaalden ze niet over de aarde; God bracht hen naar een land en maakte hen heersers, en ondanks dat het fundament dat ze hebben gelegd sterk is uitgehold, het is na 300 jaar nog steeds zichtbaar. Maar wat zullen mensen over 300 jaar van nu zeggen van de prestaties van de hedendaagse oppervlakkige en terughoudende evangelische christenen?”iv

Als we terugkijken op de recente geschiedenis rondom het onstaan van onze westerse vrijheid, zien we mensen zoals Maarten Luther en andere hervormers in Europa, de puriteinen die probeerden de Kerk van Engeland te zuiveren van rooms-katholieke praktijken. We zien ook William Wilberforce, een evangelische christen en een leider van de beweging die zich hard maakte om de slavenhandel af te schaffen. En natuurlijk de Founding Fathers (grondleggers) die vooral bekend zijn in de VS. Ze hadden allemaal één ding gemeen: het waren bijbeltrouwe christenen die de vrijheid verdedigden. Dat is dezelfde vrijheid die we nu als vanzelfsprekend beschouwen.

Een echte christen moet beseffen dat zijn of haar geestelijke strijd niet veel verschilt dan dat van onze voorouders. Natuurlijk, onze voorouders hadden geen sociale media die hen mogelijk in diskrediet zouden kunnen brengen … Nee, ze moesten hun boodschap ‘alleen maar’ overbrengen door het geschreven woord of door ergens heen te gaan en in het openbaar te spreken. Ze stonden tegenover koningen, corrupte politici en machtige geestelijken. Toch hebben ze nooit hun heilige plicht opgegeven in hun strijd om de vrijheid van meningsuiting te beschermen.

Torba schreef een artikel over de grote technologiebedrijven die hun positie misbruiken door onaangename geluiden het zwijgen op te leggen. Hij zei:

“Christenen moeten opnieuw andersdenkenden worden in de wereld van vandaag, maar om dat te doen moeten ze ophouden met het zijn van watjes, en de strijd aangaan waarvoor God hen roept.”v

Christenen moeten niet terugdeinzen als het gaat om het verdedigen van gerechtigheid terwijl ze het evangelie van de verrezen Koning prediken. Keith Green zong “Oh, zie je niet dat het zonde is? De wereld slaapt in het donker en de de kerk kan het gewoon bestrijden, omdat ze slaapt in het licht.”vi Christenen zouden geen zwakke en gecompromitteerde prediking moeten accepteren. We hebben de waarheid in de Here Jezus. Telkens wanneer deze boodschap gecompromitteerd wordt, eindigen we met kerken vol machteloze individuen, die zichzelf christenen noemen, maar in werkelijkheid niets meer zijn dan de man die zijn huis op het zand bouwt. Wanneer de golven van politieke correctheid komen. Of als de wind van ‘tolerantie’ begint te waaien, zullen hun huizen afbrokkelen en instorten.

Nogmaals, Chilton legde dit uit in zijn boek:

“Alle heidense culturen zijn statistisch en tiranniek geweest, want een volk dat God afwijst, zal zichzelf èn zijn eigendommen overgeven aan een dictator.”vii

Chilton gebruikt 1 Samual 8 om uit te leggen. God geeft een waarschuwing aan de mensen. Een volk dat liever een menselijke koning heeft. Niet lang daarna vergaten ze God en langzaam maar zeker bevonden ze zich onder de heerschappij van ‘vrijheid onderdrukkende’ leiders die geen enkele kritische klank in hun koninkrijk wilden accepteren.

Doe wat je predikt en leef ernaar. Geef het goede voorbeeld. Doe wat je kunt en verwacht vervolging net zoals je Meester werd vervolgd (Johannes 15:20). Accepteer niet van een predikant, die eigenlijk ‘tolerantie’, ‘diversiteit’ en ‘acceptatie’ wil uitdragen, dat hij een slap aftreksel van het Evangelie predikt. Blijf de waarheid spreken en steun degenen die hetzelfde doen en daarbij in de media treden, wees moedig en schaam je niet voor het evangelie van Christus ‘ “Want het goede nieuws is de kracht van God: iedereen die het gelooft, wordt erdoor gered. Het goede nieuws is op de eerste plaats voor de Joden, maar ook voor de andere volken.” Romeinen 1:16 (BB).



i   Chilton, D., Paradise Restored: a biblical theology of dominion. Dominion Pr, 1985, Page 49, vertaling: J. Hofmann.

ii   Minachting voor electorale democratie en politiek en cultureel liberalisme, een geloof in natuurlijke sociale hiërarchie en de heerschappij van elites, en de wens om een gemeenschap te creëren waarin individuele belangen ondergeschikt zouden worden gemaakt aan het welzijn van de natie. Internet: [https://www.britannica.com/topic/fascism], accessed 24-11-2020), vertaling: J. Hofmann.

iii   Hofmann, J., Waarom zending er toe doet, Internet: [https://www.apologeet.nl/faq/010_why-mission/] accessed on 17-11-2020.

iv   Chilton, D., Paradise Restored: a biblical theology of dominion. Dominion Pr, 1985, Page 51, vertaling: J. Hofmann.

v   Torba, A., The Christian Crusade To Save Free Speech, Again. Internet: [https://news.gab.com/2020/11/17/the-christian-crusade-to-save-free-speech-again/] accessed on 17-11-2020, vertaling: J. Hofmann.

vi   Green, K. G., Asleep in the light, 1987 the Sparrow Corporation.

vii   Chilton, D., Paradise Restored: a biblical theology of dominion. Dominion Pr, 1985, Page 50, vertaling: J. Hofmann.

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
%d bloggers liken dit: